Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av VolvoNettan
Hej!

Undrar om ni däckmedvetna kan råda mig till vilket dubbfritt vinterdäck som är att rekommendera under nedanstående förhållanden.

Jag har en XC70 -16 och bor i Småland. Bor nära riksväg (dock ej av kvalité E4:an) och där det finns gott om djur.
På vintern är det mest slask jag kör i men visst kan det frysa på och vara snö på vägbanan.

Däcken jag väljer emellan är Continental ContiVikingContact 7 och Goodyear UltraGrip Ice 2.
Är inte lätt att veta vilket som är bäst när ena tidningen sätter Continental överst på pallen och den andra som nr. 2 och en annan tidning gör vice versa.

Däcken jag har idag är Continental ContiVikingContact 6 men det är bara 4 mm kvar på dem så jag vet inte om jag ens vågar åka i dem om det fryser på här nu. Då däcken hade bättre mönstring så tyckte jag inte att de var till något större besvär men när det var risk för is så tog jag den andra bilen till jobbet, en V70 -07 med dubbdäck och 100 kg hund där bak som jag lämnade hos hundvakt i närheten ;)

Är prisskillnaden dessa båda däckmärken något att ta fasta på, är det ena däcket så mycket bättre och på vilket vis i sådant fall? Continentaldäcket har fått vitsord för sin låga bullernivå men det ligger enligt tabell lång från Goodyeardäcket.

Tackar på förhand för svar!

/Nettan
av dannesk
Inget däck är ju bäst på allt men Continental-däcket har väl klarat sig bättre i de tester jag läst och jag skulle personligen välja det däcket. Dessutom så kan ju däcken ha lite olika egenskaper beroende på vilken bil de sitter på osv så de små skillnaderna mellan dom lär du aldrig märka av oavsett vilket du väljer.

https://www.test.se/friktionsdack/
av Fixter
Vi hade Goodyear däcket och var riktigt nöjd, bor i Norrbotten men inför denna säsong införskaffa vi hakka9or. Kört regelbundet till Södermanland på dom och har bara gott o säga. Endast vid riktig blixthalka man fick vara på alerten mera. Men överlag väldigt nöjd.

Dom ligger för övrigt ute på sälj delen om det skulle vara intressant
Användarvisningsbild
av jiha1968
Om TS kör mycket i slask tycker jag inte det är så många av dom "bättre" dubbfria däcken är särskild roliga...
Det är svårt att kombinera vatten/slask-planeringsmotstånd och samtidigt ha bra grepp på snö/is.

T.ex Continental ContiVikingContact 7, som har mycket bra grepp på snö och is, men på vattenplanering är det en helt annan historia (inte bra!) , och med Goodyear UltraGrip Ice 2 är det andra vägen runt, med mycket bra vattenplaneringsmotstånd, och mycket bra grepp på asfalt, medan det inte är lika bra på snö och is .

Och med "kontinuerlig" växlande is/slask/snö/asfalt, så hade jag troligen valt dubbdäck...
av audiot
Brukar ni inte åka utomlands eller till Stockholm city så vill jag också slå ett extra slag för dubbat, och då främst Continental, med motiveringen att dom gör bra däck med jämn och hög kvalité. Åker själv på Premium Contact 6 sommardäck och Ice Contact 3 på vintern, och bor längre söderut än vad ts gör.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vad är det för fel på Nokian Hakka R2? :-)
Jag åkte på Continentals dubbfria några vintrar men gav upp pga att det var hopplöst att få balans i dem.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av daekol
Personligen hade jag inte valt något av dom. Jag hade heller aldrig valt friktionsdäck. Men det är jag, alla är vi olika. Om min åsikt ändå är intressant för dig så kör jag inget annat än Nokian dubbdäck, just nu sitter det hakkapeliitta 9 på min V70.
av VolvoNettan
Har haft Hakkapeliitta, både 7 och 8, på V70 men var dessvärre inte nöjd med dem alls. Tack för alla era svar.
Det är en däckdjungel och dyrast behöver ju inte nödvändigtvis alltid vara bäst då en avgörande faktor bl.a. också är vilken typ av bil däcken ska sitta på. Jag tycker också det känns säkrast med dubbdäck men då dubben är slitna så har jag uppfattat att däcket inte alls känns så bra längre och dubb slits ju snabbt på vägarna häromkring då de till stora delar av vintersäsongen är fria från snö och is. Vi har f.ö. dubbdäck på V70n så är det för jäkligt väglag så kan jag ju alltid ta den bilen. Med två bilar, en med dubb och en utan, så kan man ju när tillfälle ges t.ex. åka till julmarknader över riksgränsen med den dubbfria vintertid då tillfälle ges.
Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en sla[…]

Snyggt jobbat!

ATF tycker iallafall jag känns väldigt b[…]

Sirenen fungerar.. och har inte problem att larmet[…]