Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är ny här, kan inte så mycket om bilar så skulle verkligen uppskatta hjälp av mer kunniga!

Min sambos V70 gick inte igenom besiktningen, och protokollet säger:
Vevhusventil inte sluten (tydligen en slang som är loss)
Färdbroms hjulbroms, bak höger, anliggning
Färdbroms bromsbelägg, bak höger, slitna

Idag lämnade jag bilen på Mekonomen (sambon jobbar så jag fick ta den), och fick sen ett samtal där de säger att de behöver byta:
Bromsskivor bak
Bromsbelägg bak
Handbromsbackar bak
Handbromsok höger bak
Vevhusventilslangen
och att detta kommer gå på 9700 spänn. Bilen är fin i övrigt. Jag googlar runt lite och ser att delarna inte är så dyra att köpa själva, vi har folk i familjen som skulle kunna göra det åt oss.

Jag frågade killen på verkstaden varför handbromsgrejerna var med när bara färdbromsen var problemet på besiktningen, han säger att oket var helt igenkärvat och handbromsbackarna nedslitna (tror jag). Låter detta riktigt? Jag frågade för att 10 papp är mycket pengar för oss (jag är student, sambon har varit arbetslös under corona men precis fått jobb). Jag vill bara ha det fixat som är absolut nödvändigt. Det verkade som att de inte skulle kunna släcka tvåorna om jag inte gick med på att fixa alltihopa.

Sambons pappa skulle kunna fixa men det lät på honom som att det var krångligt. Hur krångligt vore det att göra allt själv tror ni? Jag har bara läst lite här i forumet och på nätet om hur bromsgrejerna hänger ihop, och är helt med på att man måste byta skivor och belägg på båda sidor osv, men skulle vilja höra vad ni tycker. Är det värt att köpa delarna själv och snällt be sambons farsa fixa, eller ska vi bara bita ihop, betala och låta verkstaden göra det? Tack på förhand!
Det låter rimligt att byta handbromsen också, det kan vara den som ligger emot. Bilprovningen tar inte reda på exakt vad det är som kärvar.
minpojkvänharenvolvo skrev:
StefanN skrev:Vad för årsmodell? Låter som en äldre modell om du har backar för handbromsen.
Vet inte exakt men början av 2000-talet nångång, 2002 eller 2004 kanske?
Har du handbromsspak eller elektrisk handbroms? Klassisk spak va?
Är din svärfar rep kunnig? Be honom titta på höger bak bromsen och bilda uppfattning. Men jag misstänker du måste göra alla de reparationerna. Alternativet är att gå till en liten utländsk verkstad och få jobbet för 2000 plus material.
sicnarf skrev:Är din svärfar rep kunnig? Be honom titta på höger bak bromsen och bilda uppfattning. Men jag misstänker du måste göra alla de reparationerna. Alternativet är att gå till en liten utländsk verkstad och få jobbet för 2000 plus material.
Ja, sambon säger det iallafall, han har Volvo själv som han fixar med. Han sa att han kunde hjälpa till, men hur mycket jobb kräver det? Jag undrar hur stor tjänst det är vi ber honom om haha 😅
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]