- lör 07 nov 2020, 17:13
Köpte bilen i somras. Ingen lukt då, men en AC-koppling som tog dåligt. Bytte kupéfilter för att ha det fräscht. Efter ett par månader började det lukta surt från ventilationen, en sur ammoniakliknande stank. Den känns mest de första minuterna efter start och späds sedan ut vart efter. Ibland kommer det imma på insidan av vindrutan, något som försvinner efter bara några sekunder.
Schimsade om AC-kopplingen för en månad sedan.
Tog ut kupéfiltret, som var fräscht och luktade ingenting, och använde en hel flaska CRC airco cleaner pro i det utrymmet och i ventilerna upp mot förarsätet. Väldigt mycket (allt?) av det rann ut genom dräneringen, så den är inte tilltäppt. Har tidigare kört piprensare genom den och den blev varken smutsig eller blöt.
In med nytt dyrt kupéfilter, sträckkörde runt 30 mil.
Dagen efter var lukten tillbaka.
Nu är mitt sista halmstrå en aerosolburen rengöring, men det har jag ingen aning om ifall det gör någon skillnad. Tänkte be om råd innan jag ger mig på det.
Jag har ingen taklucka och mattorna är torra. Det luktar inget i bilen förrän man startar och kupéfläkten går igång.
Vad har jag missat att rengöra, undersöka eller byta?
Schimsade om AC-kopplingen för en månad sedan.
Tog ut kupéfiltret, som var fräscht och luktade ingenting, och använde en hel flaska CRC airco cleaner pro i det utrymmet och i ventilerna upp mot förarsätet. Väldigt mycket (allt?) av det rann ut genom dräneringen, så den är inte tilltäppt. Har tidigare kört piprensare genom den och den blev varken smutsig eller blöt.
In med nytt dyrt kupéfilter, sträckkörde runt 30 mil.
Dagen efter var lukten tillbaka.
Nu är mitt sista halmstrå en aerosolburen rengöring, men det har jag ingen aning om ifall det gör någon skillnad. Tänkte be om råd innan jag ger mig på det.
Jag har ingen taklucka och mattorna är torra. Det luktar inget i bilen förrän man startar och kupéfläkten går igång.
Vad har jag missat att rengöra, undersöka eller byta?
- By jesperk