Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tybbe
Hej jag undrar bara hur automat lådorna är i nya modellen från 08 och framåt i jämförelse mot från den tidigare modellen 00- 07 ?
Användarvisningsbild
av apersson850
Sexstegade. Vissa kombinationer av motoralternativ och årsmodeller har även ett sportläge.
av Cox
Inget fel på den lådan, beror ju helt vad man tänkt använda bilen till

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av apersson850
Precis, och så som jag tänkt använda bilen har den lådan fler fel än jag behöver.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Till att börja med är några likadana från 06-11. Efter det gjordes mycket små mekaniska förändringar, och lådan levde hela vägen till 2018 i xc60. Det finns även dubbelkopplingslåda, och från my14 även 8-stegad i vissa drivlinor.

Rent generellt är det bra växellådor, men av och till under åren har vissa saker kommit och gått, oavsett typ.
Tf80 hade dåliga ventilpaket före 11 (ungefär), inte alla är/var drabbade.
Mps6 är dubbelkoppling och kräver service och eftertänksamhet (borde jag dra upp 3 ton båt med 1,6L-fyran/är 9000 mil verkligen rätt oljeintervall?)
Tf81 är 8-stegade och lider inte av nåt speciellt egentligen, förutom volvos obefintliga service när det kommer till växellådor.
Som alla växellådor bör det bytas olja, desto oftare desto bättre.
Användarvisningsbild
av Momentum
Någon gång mellan MY2011-MY2012 infördes gen II av TF-80
Gen II hade en hel del skönhetsproblem med ryckighet, som man via mjukvara tror jag fick ordning på
Sedan kom även en variant för bilar med start/stopp, med en el-pump som håller trycket uppe då motorn är av
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]