NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Queenf
Hej ! Hoppas på att få hitta nuvarande ägare eller föredetta ägare till en C30 2.4i 2008.
Har tittat på en sådan modell och gillar det jag sett och hört om modellen än så länge !
Men då har jag några frågor som jag inte lyckats få svar på när jag googlat runt.. Dom frågorna är:

1.Vad kostar en orginalservice? (Byte tändstift, luftfilter, hjälpaggregatrem och kamaxelrem) hur ofta behövs den?

2.Vad kostar oljeservice? Hur ofta behövs det?

3.När byter man kamrem enligt Volvos servicebok?

4.Har det varit problem med kondensorn? (behövts byta) isåfall hur ofta?

5.Är interiören av bra kvalitet?

6.Haft några problem med bilen? Isåfall vad?

Det är dom frågor jag kommer på just nu :-D

Hoppas någon/några kan svara på dom, vore väldigt tacksamt :-)
Användarvisningsbild
av jiha1968
Tyvärr inte ägare, men skruvare ;-)

1. Vad kostar en originalservice? (Byte tändstift, luftfilter, hjälpaggregatrem och kamaxelrem) hur ofta behövs den?
Priset beror lite på verkstaden, och om delarna kommer i blå Volvo-låda eller från dom som egentligen producerar Volvos delar, eller någon andra.
Fråga din verkstad om du inte gillar skruva själv :-)

2.Vad kostar oljeservice? (fråga din verkstad:)
Hur ofta behövs det?
Varje 3000mil/senast årligen (jag rekommenderar 1500-2000 mil/årligen, speciellt vid många korta resor)

3.När byter man kamrem enligt Volvos servicebok?
18000mil/senast 10. år

4.Har det varit problem med kondensorn? (behövts byta) isåfall hur ofta?
Endast enstaka bilar, som alla andra modeller och märken, orsakad av saltstänk, stenskott och otur...

5.Är interiören av bra kvalitet?
Interiören är i det stora hållbar, men inte speciellt lyxig.
NB: välj helläder om möjligt, då T-Tec stolarna får sprickor i "tyget".

6.Haft några problem med bilen? Isåfall vad?
Bussningar i bärarmar bak, hjullager fram, fjäderbrott fram och bak, fjäderbenslagring fram, bussningar i bärarmar fram, karvande P-broms/bromsar bak.

PS: Rekommenderar Xenon strålkastare om du får välja, tycker inte att Halogenstrålkastare ger bra ljus på dom här bilarna.
(Halogen: ta bort strålkastaren från bilen, rengör linsen inne i strålkastaren, sätt dit nya lampor: Philips ExtremeVision eller Osram NightBreaker)

Om bilen har automatlåda, rekommenderas oljebyte (flushing) senast varje 6000 mil. (Volvo tror fortfarande att lådorna har livstidsolja)

R-design gör bilen lite fräckare, och ungefär 3000kr till "bsr.se" får fram GoCart känslan med 178hk/240Nm :devil:
av Lajning
Jag har en c30, förvisso en t5a men det är ju i stort samma samma.

Överlag nöjd med bilen, har haft den i 2 år/2000 mil utan några egentliga fel. Fick shimsa ac-kompressorn, men det är vanligt på väldigt många bilar.

Inredningen är ok, men stolarnas tyg spricker. Minuspoäng Volvo.
Likaså knakar det rätt ordentligt om mina framstolar pga slitna bussningar/smörjtort i mekanismen för att fälla stolarna.

Utöver det går den som en klocka, bekväm på långresa men lite törstig i stadstrafik.

220 häst är det i t5an och det sticker iväg ganska bra om man vill :)
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

problem med bränslepump v70 awd

Någon som fick någon ordning på […]