Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nj22ah
Hej

På vår s60 -02 gjorde någon i familjen (inte jag) det stora misstaget att
glömma att stänga tanklocket efter att ha tankat och därefter körde vi iväg och sen när vi väl va framme upptäckte vi ju det.

Så nu när vi låser bilen med fjärrkontrollen så låter det bara
khrrrrrr ljud från bakpartiet (från tanklocket o bakåt i bilen).

Vad har hänt?
Vad ska jag göra??????

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Låter som att låsmotorn kärvar.

Motorn är gjord i plast och plast blir lätt skadat.
Är tankluckan stängd och låst så du inte får
öppnat den kan man alltid försöka dra tillbaka låskolven
inne ifrån bagageutrymmet och hjälper ej det, klipp
sönder plastkolven med en avbitartång och byt
låsmotorn. Sitter bara monterad med 2 stycken skruvar.
av Qualia
Vad skulle sånt kosta..
För min del är det så att den inte låser sig över huvudtaget.. Den har funkat för, ska ju låsas 10 min efter man har låst bilen.. men tanken låsen vägrar ju låsa.. nåt fel måste ju vara.. dock inte så jätte stort problem.. bara små irriterande.
av grabb85
Qualia skrev:Vad skulle sånt kosta..
För min del är det så att den inte låser sig över huvudtaget.. Den har funkat för, ska ju låsas 10 min efter man har låst bilen.. men tanken låsen vägrar ju låsa.. nåt fel måste ju vara.. dock inte så jätte stort problem.. bara små irriterande.
Tråkigt när det krånglar men låter det så verkar det ju som om det kärvar eller nåt, har du kollat så själva pluppen låskolven ska gå igenom ser hel ut, sitter på tanklocket och sticker ut en bit och har ett hål i sig.

annars är det ju inte hela världen heller, går ju inte att slanga dessa bilar ändå och så länge ingen häller något olämpligt i tanken så gör det ju inget.

va färre för min far som har jobbat på volvo ett par år och har haft tjänstebil hela tiden och hände aldrig något med någon av dom inte ens vanliga fel men han sluta förra somman och då köpte han sin dåvarande tjänstebil en xc70 04, efter några månader så drog någon i 2st skruvar i ytterkanterna på båda framdäcken vilket ledde till punktering på ena men även byte av båda däcken. sen skar motorn till just låsningen av tanklocket men den fick han på garanti.

Ironiska med det hela är för någon månad sedan så va det några jävla ungar som försökte slanga bilar hemma på gatan och då hade dom brutit upp just hans tanklock med skruvmejsel och självklart repat lacken rejält med djupa revor. så kunde nästan låset varit sönder så hade man sluppit den biten.
av Qualia
Du har ju rätt där.. Om någon verkligen vill bryta inne där, e det ju väldigt lätt ändå, bara dra åt tank lucka med kraft.Så lär ju plast pinnen gå av ändå.. bara öppna då.. inte världens bästa kvalitet.. Nu vet man ju ladrig vad som händer när man har den parkerd ute på gatan, folk har ju blivit mer tokig de här sista årena..

Ska titta på det där, kan ju vara pinnen som är sne, måste ju kunna köpa det som seprat hos volvo handlare..
Senast redigerad av 1 Qualia, redigerad totalt 0 gånger.
av Daddan
Min bil har blivit vandaliserad tre gånger under januari/februari så ja, de har startat en "Nu ska vi sabotera för så många som möjligt kampanj". De slangar inte de som är erfarna utan de öppnar tanken underifrån istället.

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]