Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VLugnet
Detta har säkert varit uppe förut. Alla säger att det är ”bara att lossa och vrida bort” luftbollen. På min bil ser det ut så här. Sitter slangar bakåt till kupén +diverse sladdar. Bara att lossa allt?

Så jävla dålig konstruktion för att byta lampor...
7B44B9E1-27B4-47BF-A0C2-974BA28B9A74.jpeg
7B44B9E1-27B4-47BF-A0C2-974BA28B9A74.jpeg (608.52 KiB) Visad 664 gånger
Användarvisningsbild
av jiha1968
Ta bort snorkel (luft-inlopp) och motorkåpan.
Nytta en 10mm sexkantig hylsnyckel med förlängare till att pressa in dom tre låshakarna runt om botten på luftfilterboxen, medan du rycker upp boxen, häng så boxen undan lite med t.ex en bagagestropp
Lossa insugningsslang från MAF om det är svårt*

*om du vill ta bort dom två kablarna till ECM (motorstyrningen) , måste batterijord lossas innan.
Det går också att lossa dom små skruvarna på luftfilterboxen så locket kan skiljas från underdelen, och du kan kolla luftfiltrets skick, innan du tar bort underdelen helt.

Och medan luftfilterboxen ar lyftad undan, går det möjligen att städa lite i kablar och relä till dina extraljus ;-)

Byt lampor!
Jo, det är fortfarande hemskt trångt, så det är tillåten att lovprisa konstruktörerna av lamphusen...
Eller man får leta upp någon med små händer och långa fingrar. (ET?)

En av få saker jag tycker Volvo (Ford) gjorde mycket bättre på P1 och P3-chassit.
Senast redigerad av 3 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
av Bempo
Väldigt trångt och mycket svära. Jag tar bort fronten / lysena och byter alla lampor på en gång. De har ju lyst ungefär lika länge. Räkna ihop den tid det tar att byta lampa för lampa mot att ta bort fronten så är det värt det.
Att ta bort fronten är ett enkelt jobb även om det känns galet omständligt för att byta en glödlampa.
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]

Tycker det hör hemma här och jag tycker […]

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]