Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pvchrister
Har en -03 V70 140 hästars motor och var gång jag vrider på tändningen startar en pump eller något som finns långt ner i motorutrymmet. Det går 2 sladdar in i den och slangar varav den ena går mot luftrenaren. När jag stannar motorn brummar den en stund efteråt. Jag tror att den går hela tiden när jag kör. Den sitter fast med 2 bultar och fästet ser ut att vara aluminium medan toppen är av plåt. Den blir varm som tusan. Den sitter nästan under luftrenaren. Vad är det och hur ska den fungera?
av MickeM
Du menar bromsassistansens elektriska vakuumpump?
Eller rättare sagt, jag "killgissar" att den är för panikbromsassistansen och DTSC.

Ingen av dom får ju krångla bara för att vakuumet från motor försvinner. (Som det annars kan göra i uppförsbackar tex) Då finns bara vakuumet i bromsservon att tillgå.
Jag antar att den ska assistera vid behov av just den anledningen.

Den ska hursom inte gå hela tiden.
Sitter det inte en givare på en slang i närheten?
Tycker mig ha sett det.
Inget som jag har grejat med och/eller felsökt på någon, så jag vet inte så mycket mer än så.
av pvchrister
Du har nog rätt i vad du säger. En slang går till insug, en till pumpen och den tredje till bromsbehållaren. Jag ska försöka kolla om pumpen suger . Slangarna sammanstrålar till en fördelning som är kopplat till el. Kan kanske vara där felet sitter men ska först kolla vakuumpumpen. Tack för ditt svar förresten!

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]