Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Provstartade den bränsledrivna värmaren häromhelgen och konstaterade att den fungerar inte som den ska.
Det surrar ifrån värmaren och motorn i bilen var varm så det kom varm luft ur avgasröret på värmaren. Misstänkte att detta var spillvärme ifrån motorn.
Därför provstartade jag värmaren när motorn var kall häromdagen. Den börjar surra men får inte känsla av att det poffar till ur den och den ökar INTE upp som den brukar göra. Nu kommer då heller ingen värme ur avgasröret på brännaren.

Mina misstankar är nu följande:
- Glödstift (eftersom den inte verkar tända)
- Bränsle (eftersom den inte verkar tända) <- Min största misstanke just nu.
- Tror inte det är flamvakten då borde den ju försökt att tända iaf... boffa till så att säga?
- Elektroniken funkar nog eftersom det surrar bra i den.

Så nu till min fråga. Utan att ta bort hela plastpaketet framtill. Vilken felsökning kan jag enkelt göra?
Kommer man åt att sticka upp en hand och känna om glödstiftet blir varmt (om jag kör upp bilen på klossar)?
Kommer man åt bränslepumpen för att känna om den slår? Var hittar jag denna? Bredvid tanken bak? Jag tycker mig inte höra något ljud bakifrån i bilen.

Eftersom den har inte varit igång på 1år gissar jag så bränslepumpen kan ha hängt sig alternativt något igensatt bränslerör i brännaren.

//KaliZ

Vad har du för felkod? Vem har gjort jobbet,[…]

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY