Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Filbytare
Har en V90 My2018 med såväl 360 kamera som parkeringssensorer (parkeringsassistans) fram och bak plus PAP. Köpte bilen i somras och då verkade allt normalt, men efter en tid märktes att vid backning är hörs knappt backvarningen. Något irriterande eftersom man förväntar sig ett ljud från den.

Parkerar man så får man varning framifrån normalt. Backar man får man rätt färger på displayen så det är bara ljudet vid backning som strular. Har testat att dra upp volymerna för parkeringsassistans till max. Konsekvensen blir att främre sensorerna ger bra ljud men inte bakre. Första tanken var att nån volyminställning var fel, men tycker att när jag ställt upp volymen för parkeringsassistans till max så borde det räcka?

Idag testade jag att på en parkering provköra för att verkligen se hur det beter sig. När bilen är nära bakre sensorerna låter det enbart svagt från höger bakdörr. Även om jag backar upp vänster bakflygel mot en mur så kommer bara svagt ljud från höger bak, så här känns det som att man är nått på spåren....

Nån som har nån idé vad orsaken kan vara? Bilen har select-garanti kvar så blir ju med största sannolikhet ett besök hos PST. kanske värt att testa en återställning redan nu från mitt håll, men är det nått med kablagr så lär det ju ändå inte hjälpa. Stereon verkar fungera ok även vänster bak. Satte över fader och balans t vänster bak och det hördes som det borde från förarstolen......
Användarvisningsbild
av fjohan82
Du har inte råkat sänka volymen?
Lätt hänt att göra det av misstag...
P-hjälp V90.jpg
P-hjälp V90.jpg (168.45 KiB) Visad 1422 gånger
av Filbytare
Rätt tänk! :-)

Dvs att jag skulle kunna ha skruvat ner volymen. Det var därför jag var ute i dag och testade den varianten som beskrivs i ditt inlägg, dvs att skruva upp volymen till max under pågående signal så den varianten är typ uttömd, men tack för tipset ändå :)

Ligger nära till hands att tro att volymen är nerskruvad. Men iom att det är fullt ös från sensorerna fram medans nästan tyst bakifrån så känns som att nått är lurt.

Det svaga ljud som kommer, stämmer med färgkodningen i displayen, men kommer bara svagt från höger bak
Senast redigerad av 1 Filbytare, redigerad totalt 0 gånger.
av Filbytare
Tack för det tipset. Balansen är i mitten, både vad gäller fram och bak. Men jag ska testa att sätta balansen på vänster bak och se om det kommer nått över huvud taget.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Hade detta felet på XC90 MY-19, liknande symtom med enbart ljud från höger bakdörr.
viewtopic.php?f=79&t=155881

Felet försvann efter att bilen stått stilla ett dygn och kom inte tillbaka.
Senast redigerad av 1 Hanzon, redigerad totalt 0 gånger.
av Filbytare
Interssant @ hanzon! Detta ligger tyvärr kvar sen före semestern. :(

Det slog mig en sak nu! Har ett felmeddelande i sensus på att barnlåset behöver åtgärd på verkstad. När man låser/ låser upp det, så verkar felet ligga på vänster bak. Kanske relaterat till uteblivet ljud i vä bak.......
Användarvisningsbild
av fjohan82
Kolla kablar mellan dörr och kaross vänster bak?
av beachman
Har du testat "norsk reset" :-D att starta om bilen genom att rycka ur minuskabeln från batteripolen?

Aha, då måste man alltså ta l&ou[…]

Är väl dags att byta oavsett på en[…]

Snyggt! Stilren interiör även om ratten[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ja alltså jag köpte min första Vol[…]