Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Andersson01
Hej på er alla bilälskare!
Nu är det så att jag äntligen ska flytta till hus och kan då köpa mig en bil som jag kan skruva och greja med.
Har egentligen ingen erfarenhet eller koll på bilar mer än någon annan vanlig svensson så därför vänder jag mig hit.
Drömmen är en silvia/s2000 eller liknande men det kanske inte är det bästa att börja med.
De flesta säger att 740/940 är GRYMMT bra bil att köpa om man vill lära sig att skruva osv. Billigt, mycket utrymme, enkelt att skaffa delar osv, osv.
Då drömbilen är en mindre bil så är jag inte jätteförtjust i hur 740/940 ser ut men det står fortfarande kvar som ett alternativ då jag har förstått att det är en jättebra "förstabil".
Dela gärna med er om ni har några tips på andra bilar som går att jämföra med 740/940, andra tips & tricks som kan vara bra att ha i bakfickan skadar inte heller.

Tack på förhand! :-D
av KalleJ
Finns massor lättskruvade bilar. Japanska till att börja med och Saab med EPC och WIS som är lättare att få tag på än Vida.
Ska du ha hus är det ju bara börja leta kombi med drag.... så 745/945 inte direkt krocksäkra i annat än låga farter med dagens mått dok.
av Andersson01
Hur ligger det till med reservdelar till saab? finns det mycket att få tag på, är det begagnat isf och är det dyrt?
Japanska bilar älskar jag men hur är det där? samma frågor som för saaben :D

Tack för så snabbt svar!
av MickeM
Toyota t.o.m tidigt 2000tal är faktiskt enkla att skruva med.
Det är inte så tillkrånglat, utan ganska basic.
Dock ofta fastrostade skruvar, av nån anledning, även om övriga karrossen är ok.

Gamla bakhjulsdrivna Volvo är också enkla, men allt för ofta sönderskruvade/modifierade av glada unga amatörer som hellre lägger pengar på fälgar än riktiga reparationer.
Dom som är skapliga, kostar därefter.
Visst har utvecklingen sprungit ifrån dom.
Även säkerhetsmässigt, men inte vill jag kalla dom osäkra som mopedbilar t.e.x.
av KalleJ
Andersson01 skrev:Hur ligger det till med reservdelar till saab? finns det mycket att få tag på, är det begagnat isf och är det dyrt?
Japanska bilar älskar jag men hur är det där? samma frågor som för saaben :D

Tack för så snabbt svar!
Finns nya reservdelar till bra priser, staten köpte upp reservdelsavdelningen av Saab, heter Orio AB.
Japanskt är väl mer lättskruvat, men Workshop manual och bra sprängskisser är lättillgängliga.

Flertalet Japanska småbilar från 90tal är väl inte heller särskilt krocksäkra dok.
Lexus, om du vill ha bakhjulsdrivet... ?

Framförallt handlar det om skicket och vem som tagit hand om bilen när man köper äldre bilar dok....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
740/940 har grymt överdrivet rykte om hur "lättskruvade" dom är. Att dom är bra att lära sig skruva med stämmer bra dock, för skruva lär du få göra ;-)
7/940 är grymt tråkiga, eller rent av dåliga, bilar i orginalutförande. Dom går att få bra, inget snack där, men i orginalutförande är dom inte mycket att hänga i granen.

Om vi istället kikar på en annan modell från volvo på 90-talet, som sena 850 och S/V70, så är dom ljusår bättre bilar i orginalutförande än 7/940 i alla aspekter. Billiga i inköp, ofta billigare än 7/940 t om, kostar ungefär detsamma att laga, inte ett dugg svårare att skruva på med undantag att plocka ner växellådan, betydligt trevligare motorer, ljusår bättre komfort, säkrare(om än fortfarande "dåliga" med dagens mått) och i regel bättre utrustade. Det är bättre bilar, helt enkelt. Dealbreakern för många är väl framhjulsdriften, men förutom det finns det istortsett inget argument att 7/940 skulle vara en BÄTTRE bil.
Användarvisningsbild
av Cotag
V40? Finns väl enstaka kvar i hyfsat skick.
v4004.JPG
v4004.JPG (106.86 KiB) Visad 1629 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Andersson01 skrev: tor 03 sep 2020, 17:51 Drömmen är en silvia/s2000 eller liknande men det kanske inte är det bästa att börja med.
De flesta säger att 740/940 är GRYMMT bra bil att köpa om man vill lära sig att skruva osv. Billigt, mycket utrymme, enkelt
Hmm en S2000 ligger ju på en kvarts mille i begpris, är det din budget? Då räcker det ju till bra mycket mer än en 740......

Och vad menar du med att "Skruva med bilen" är det att laga den när den går sönder så den fortsätter ta dig till jobbet på mornarna, eller är det att styla/bygga om bilen ?

En V70 2001-2006 är ju bra mycket mer modern än en 740 men inte så komplicerad som nya bilar att skruva med. och har du hus beövs ju kombi att köra alla grejjer i :-) om du inte skaffar släpkärra.
av Andersson01
Har absolut inte råd med en s2000 idag. Skrev det mer för att ni skulle förstå vad för typ av bilar jag tycker om.
Med "skruva med bilen" vet jag inte riktigt själv vad jag menar :P
Vad jag mest vill göra är att styla bilen invändigt och utvändigt, laga bilen så den är hel och fin utan rost och hål, trimma litegrann och laga motor etc så att den inte blir ståendes. (tanken är att det ska bli en sommarbil som jag sedan kan sälja av för att köpa något dyrare som en s2000/silvia/350-70z och att jag då ska veta vad jag gör)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Andersson01 skrev:Har absolut inte råd med en s2000 idag. Skrev det mer för att ni skulle förstå vad för typ av bilar jag tycker om.
Med "skruva med bilen" vet jag inte riktigt själv vad jag menar :P
Vad jag mest vill göra är att styla bilen invändigt och utvändigt, laga bilen så den är hel och fin utan rost och hål, trimma litegrann och laga motor etc så att den inte blir ståendes. (tanken är att det ska bli en sommarbil som jag sedan kan sälja av för att köpa något dyrare som en s2000/silvia/350-70z och att jag då ska veta vad jag gör)
Ja om du ska lära dig att skruva, meka bil, laga rost och måla lite så ska du köpa en VW, Audi, Skoda eller Seat. Dom rostar och går sönder hela tiden. Blir perfekt att börja med. :-) ;-)

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]

Det här är vad du behöver https://v[…]