Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EE10
Hej
Igår körde jag med min bil på morgonen till arbetet utan några problem.
När jag skulle köra hem så la jag i R och backade ut, när jag sedan la i D så stod det fortfarande R i kombiinstrumentet och den drev väldigt svagt framåt. Det kändes som att kopplingen i automatlådan slirade och jag kom knappt in på parkeringsplatsen igen.
När jag lägger i R så smäller det lite.

Växellådan har aldrig haft några symtom för att strula innan detta skedde igår.
Jag har inte hunnit läsa av ev. felkoder än.

Volvo V70N 2,4T 2001
20 241 mil

Någon som kan hjälpa mig?
Om du med tändning på, motor av, flyttar växelspaken, stämmer det i kombiinstrumentet då?
Om det är lådan, eller lägesgivaren för spaken, menar jag...
Ärligt så vet jag inte hur den beter sig normalt, med motor av, men inbillar mig att den BORDE visa spakläget i instrumentet.
(Jag har mycket begränsad automatlådeerfarenhet, då jag inte haft någon själv. Bara grejat lite med några)
halvgute57 skrev:Det sitter en modul runt växelväljaren som heter gear shift module /GSM, strular den kan lådan få fnatt..
Gör en batterireset på bilen,kan hjälpa. :-)
Intressant, jag visste inte att den hette så. Själv har jag problemet att min S80 T6 -01 inte driver på backen alls. Det är som att lägga i N. Har fått tips om att det är en solenoid i växelväljaren som är paj men den ger å ena sidan inga felkoder men å andra sidan om solenoiden var trasig borde väl knappast nåt funka? Jag har även hört att automatlådan behöver spolas.
Ville inte sno tråden, hoppas det löser sig med backen.

Edit: Efter lite googlande så heter det tydligen "Transmission Control Module/TCM"
Edit #2: Det är gissningsvis två olika saker...

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]