Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder får jag inte ejektoreffekten av pumpen att kasta över bränsle från vänster till högersida av tanken.
När det återstår 20l (full vänstertank) så dör bilen av soppatorsk, då den inte suger över bränsle till högersidan av tanken.

Pumpen samt slangpaket i tanken är nytt (högersidan), mätaren på vänstersidan är ny, tanken är bytt, hela bränslesystemet är rengjort, filter, samtliga givare är nytt och bytt, högtryckspump bytt till begagnad från jönköpings bildemo.

Den pumpar tillbaka resttrycket till vänstersidan som den skall, men samtidigt skall den ju suga från vänstersidan när resttrycket kommer tillbaka. Sugfunktionen i vänstertanken skall skötas mekaniskt av resttrycket är väl tanken?

Någon som är insatt i hur detta fenomen kan uppenbara sig?

Väldigt tacksam för hjälp, även om man inte har ett svar, att bara starta en diskussion. Har slut på lösningar för tillfället.
Jag är ganska säker på att returen skall spola över i en slang från vänster till högersidan, och på det viset, via ejektorverkan dra med sig mer bränsle än flödet egentligen är.

Men, sitter någon slang fel någonstans fungerar inte ejektorfysiken.

Detta fenomen händer ibland vid punpbyte, har jag hört, och det brukar vara invid pumpen det blir fel.
Otätt på nått vis.
Jag vet inte tyvärr inte exakt vad eller vart.

På V70N ska (enl samma hörsägen) dessutom slangen mellan halvorna vara ologiskt dragen. Den går över längst bak tror jag, och inte på mitten.
Där är för trångt, så slangen nyps ihop. Som en fnurra.
Men det har jag bara läst i en tråd här, för ganska länge sedan och XC90 kan skilja.
Ingen egen erfarenhet.
Behandla det som en hörsägen, men kanske kan ge någon ledtråd.
Returen är kopplad in i pumpen på högersidan, som sedan delar sig i 2 slangar i bränslepumpen, en ner i botten på pumpen, den andra över till vänstersidan där den skjuter ut bränsle ur en sil som sitter mot botten på tanken, i samma sil på motsatt sida skall den suga bränsle av med hjälp av returtrycket i slangen och skicka över till högersidan.

Pumpen byttes på Stendahls i Stenungsund, bilen fortsatte dö under färd, vi tog in den och rev ner tanken, dem hade dragit slangarna över till vänstersidan fel, dvs i bak-kant på tanken så den hade veckat sig, vi bytte pump med nya slangar, drog den rätt efter den naturliga böjen på slangen i framkant. Sedan fungerade bilen, men ejektorfunktionen fungerade inte.
Det låter som det är stopp i ejektorn på vänster sida i tanken eller att det är stopp i returslangen som går till plastbaljan(där pumpen sitter). Ejektorn har inget filter så den suger in allt den får tag i...
Sen köper man hela paketet med pump, slangar mm som ett enda paket men här talas det om som inköpt i delar vilket är ovanligt. Bifogar bild från Bildelsbasen på en bensinpump:
volvo_v70_2004_br�nslepump_elektrisk.jpg
volvo_v70_2004_br�nslepump_elektrisk.jpg (16.6 KiB) Visad 942 gånger
Har bytt detta paket på en V70-02 och fick hemsk huvudvärk av bensinångorna... :sick:
Hela paketet är bytt, jag refererar till ”delar” eftersom det är verkstadslingo. Höger pump komplett med slangpaket och sugsil, nivågivaren samt tank är också bytt.. det kommer tryck genom returen så funktionen bör funka som sagt. Har även testat pumpen löst, sugsilen har fått bada i en kopp med diesel medans vi tryckte in luft genom returen på pumpen, den sög ur koppen fin fint och skicka över till pumpen.. men funktionen fungerar sämre i tank med motors resttryck.

Skall mäta referenstryck på en likadan bil idag, vid returen, ska bli intressant och se om det skiljer något mellan fungerande bil och defekt bil.
Vad är motorns resttryck? Det enda tryck i tanken som skapas kommer ju från bränslepumpen. Läckagediesel från spridare och högtryckspump driver ju ingen ejektor, det är för lite och för lågt tryck. Om jag kommer ihåg rätt så länkas bränsle av, för drift av ejektorn, i en tryckregulator i det vita locket på bränslepumpen.
/hasse
B230F går fett

Har nu täppt vacum läckaget men den g&ar[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Det låter väl då som att det kan […]

2 eller 3-polig vevaxelgivare ?

Tittar du på rätt givare i schemat? Kam[…]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt, du ser ut att ha bra skick på bilen[…]