Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Min XC70 D5 -13 drar kylarvätska i allt högre tempo.

-Motoroljenivå är stabil och motoroljan innehåller ingen fukt vad jag kan upptäcka.

-Kylarvätskan är klar och fin och det är normalt tryck i behållaren. Nivån sjunker dock lite varje dag man kör bilen.

-Kan inte se något läckage från ovansidan. Ska hissa upp bilen och ta bort skyddet under så fort jag kan.

Några tips? på vår BMW har man bytt EGR kylaren 2 ggr för den läcker på insidan och försvinner genom motorn. Har Volvo haft liknade problem? Några andra idéer?
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
emtor skrev: tor 13 aug 2020, 18:58 Avgasen . . . mycket vit rök?
Omöjligt att se när det är +30 grader ute. Syns ju ingen rök alls som man kan märka när jag kör.

Sen om det går åt en liter kylarvätska på en tank diesel så är det ju inte märkbart.

70 kg diesel blir ju 200 kg koldioxid och 100 kg vatten vid förbränning. Om det då kommer med 1 liter vatten från kylarvätskan är det lite jämfört med de 100 liter motorn producerar.

Så det är ju ett möjligt scenario att vattnet försvinner in i motorn och försvinner ut med avgaserna. Men det är ju grymt svårt att märka på avgaserna när det är så pass lite.
VolvoB20 skrev: tor 13 aug 2020, 17:27 Några tips? på vår BMW har man bytt EGR kylaren 2 ggr för den läcker på insidan och försvinner genom motorn. Har Volvo haft liknade problem? Några andra idéer?
Min bil har samma problem, det uppstod i samband med EGR-ombyggnaden.
Den ska in på byte av EGR-kylare om nån vecka, mekanikern visste direkt vad
det var då jag förklarade om kylarvätskan.
Volvo tar hela kostnaden.
jpalsson skrev: tor 13 aug 2020, 21:51
VolvoB20 skrev: tor 13 aug 2020, 17:27 Några tips? på vår BMW har man bytt EGR kylaren 2 ggr för den läcker på insidan och försvinner genom motorn. Har Volvo haft liknade problem? Några andra idéer?
Min bil har samma problem, det uppstod i samband med EGR-ombyggnaden.
Den ska in på byte av EGR-kylare om nån vecka, mekanikern visste direkt vad
det var då jag förklarade om kylarvätskan.
Volvo tar hela kostnaden.
Japp, men du har väl en 4-cylindrig VEA motor där det ligger en återkallelse från Volvo på den motorn så Volvo står för kalaset.

Jag har ju en 5-cylindrig D5 där det inte ligger någon återkallelse ute vad jag vet.

Läcker EGR kylaren innåt eller utåt i flesta fall?
TommyP86 skrev: fre 14 aug 2020, 00:09 Inåt. Det är inte enbart förbehållet volvo vea, utan är ett problem som mer eller mindre hela fordonsindustrin har i olika utsträckning.
Så, det är inget omöjlighet.
Tackar. Visst, Jag har redan fått den bytt två ggr på vår BMW, också gratis eftersom BMW har en återkallelse på detta.

Men volvo har väl bara återkallelse på VEA motorerna så på 5an får man betala själv när EGR kylaren läcker?

Är det jobbigt/dyrt att byta. Antar man behöver lyft och bytet sker underifrån. Lite jobbigt att bara göra det på chans. På vår BMW kikade man inuti med fiberoptik för att se om den läckte innan man gick loss och bytte.
emtor skrev: fre 14 aug 2020, 08:11 Vatten: Tunn ånga, på varma dagar svårt att se.
Kylarvätska: Tjock vit rök, luktar glykol.
Inget jag kan märka i alla fall. En kompis Opel fick spricka i toppen och sög i sig glykol så fort att det blev discorök i klass med arméns rökgranater. Ingen tveksamhet om vad felet var där.

Men om EGR kylaren läcker in 0.5 liter på 200 mil. Är det märkbart på avgaserna ? Det är ju bara 2.5 milliliter kylarvätska per mil man kör. Man har ju dessutom partikelfilter/katslysator som väl ytterligare minskar det som märks.

Jag misstänker att det är via EGR kylaten det försvinner men det är svårt att veta 100%. Om man ändå skruvar loss den för att kolla insidan det väl lika bra att byta antar jag för den är ju inte speciellt dyr :-o :-o :-o
2.5 ml / mil märks nog inte.
Byt hela EGR-kylaren, den är säkert full i gegga oavsett om den läcker eller inte.
För att vare säker kan du göra ren den gamla och kolla om den värkligen läcker. Om den är tät så måste felet vara någon annan stans.
Bra att veta så att du inte letar efter orsaken på fel plats.
Multirem V60 D4 181 hk

Tackar! Så stod det även i min vän[…]

Nästa fundering är runt generatorn. Eft[…]

Efter en del klurande och prövande löste[…]

Volvo 745 1992 b200f problem

okej ! :) tror du att det kan invärka att jag[…]