Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hagfeldt
För ett par månader sedan så dök meddelandet motorservice erfordras upp, men det ända som inte fungerade som det skulle var farthållaren som inte gick in i huvudtaget, fick ut felkod på kopplingspedalgivaren och har kört så under ett par månader. Nu har meddelande om motorservice snarast och motorprestanda nedsatt.

Det är bara två saker som jag märker av, om man rullar på tex andra växeln och ger sen full gas så tar det ca två sek innan gasen svarar och gasar upp ganska mjukt för att efter det accelerera som den ska.
Sen om man släpper gasen så blir det en kraftig motorbroms som slår i hårt eller hur man skall förklara oavsett växel och hastighet. Är detta symptom som är typiska för någon komponent? Kan kopplingspedalgivaren vara boven eller är gasspjället en bov i detta? :-)
av MickeM
Kopplingspedalgivaren gav inga andra symptom än att farthållaren inte funkade och texten "motorsystem, service erfodras" i färddatorn på min V70N 2005.
Jag körde med den varningen i över 6mån, och kom mig för att ta isär och fixa givaren först i helgen som var.
Lite skämskudde på den, men...

Den givaren borde alltså inte vara orsaken till de andra symptomen.
Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]