NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Fruns c30 - 10
Varnar ibland för lampa vänster sida.
Ibland funkar den i 30 mil. Sen mitt i allt tänds lampan i displayen ( och halvljuset slocknar)
Och ibland tänds den direkt vid start.
Varnar någon gång varje dag.

Jag har bytt mellan tre nya lampor, ballastrer bakom lampan och styrenheten under /bakom skärmen.

Vad finns kvar.
Avbrott eller skadad kabel men konstigt för ibland funkar det ju som sagt 30-40 mil. Hålor, ojämnheter påverkar inte.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En skadad kabel kan mycket väl visa sig lite när den känner för det. Det kan t ex vara en strömspik som gör att den kortsluter som bilen känner av. Kan även vara åt det andra hållet, lagom dålig kontakt så en strömdrop släcker lampan.
En -10a bör väl ha halvljusen aslutna till CAN-BUS nätverket, så då borde det väl finnas en felkod lagrad tycker jag.
av Jonas_latt
Finns Felkoder. Glömde skriva dessa.

Cem 8a12 halvljus vänster sida felaktig signal
Cem 8a28 styrenhet gasurladdningslampa GDL vänster felaktig signal.

Någon som kan läsa elschema och se vilka kablar jag ska fukusera på? Kanske kan prova dra någon provisorisk mellan styrenhet och cem?

Byte styrenhet så den kabeln mellan styrenhet och strålkastare e bytt.
av dieselputte
vjohnj skrev:Ett vanligt fel på denna platform är
LÄNK:
https://www.google.com/search?q=fix+gem ... r+problems
Den enda kommunikation som finns mellan CEM och Xenon ballasterna/styrenheterna är via LIN buss som har en enskild ledare från CEM till resp ballast, samt LIN buss mellan ballasterna. Vänster är ju "Master" höger ""Slave" så funkar höger tror jag knappast rengöring av CEM kommer lösa problemet. Men det skadar ju inte att prova !

Det TS kan göra är att kolla om solenoiden som lyfter vid helljus funkar i vänster lykta även om lyset inte funkar. Gör den det är all kommunikation ok och felet ligger inom , Ballast, tändmodul xenonlampa och kablaget däremellan.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw