NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik V
Hej,

vad innebär Kinetic, är det en typ utrustningsnivå?

Kan en bil vara både Business och Kinetic isåfall?
av Christian_m
Kinetec är ett utrustningspaket som ersatte Businesspaketet i samband med årsmodell 2006, så en bil kan inte ha båda delar.

I Kinetec-paketet ingår tillvalen nedan. Om jag har rätt för mig (har en 05 Business själv) så saknar Kinetecpaketet en del saker som fanns i Businesspaketet. T.ex. vill jag minnas att Dimljus fram och larm ingick i businesspaketet.

Belysning (inre)
Belysta make-up speglar i solskydden

Förvaring
Bärkassehållare i bagageutrymmet

Hjul
Aluminiumhjul Cygnus 6,5x16" med däck 205/55 R16

Inredning och klädsel
Läderklädd ratt

Värme- och ventilation
Klimatanläggning ECC - elektronisk
Luftkvalitetssystem med Multifilter

Audio
Rattknappar

Övrigt
Insynsskydd, lastutrymmet
Användarvisningsbild
av Jensen
En sak som kan vara bra att känna till är att man gjorde om Kinetic
paketet mellan MY06 MY07.
07 innehåller tyvärr lite mindre grejer än tidigare.
av Christian_m
Jensen skrev:En sak som kan vara bra att känna till är att man gjorde om Kinetic
paketet mellan MY06 MY07.
07 innehåller tyvärr lite mindre grejer än tidigare.
Så Businesspaket på MY05 är exakt samma som Kinetec MY06?

Ps. De tillval som jag listade ovan är tagna från Volvocars så den listan gäller Kinetec för MY07. Ds.
Användarvisningsbild
av Jensen
Ja det stämmer 05-06 ingen skillnad i paketen,endast
byte utav namnet till Kinetic.
av Erik V
Jensen skrev:Ja det stämmer 05-06 ingen skillnad i paketen,endast
Tack för informationen, jag blev lite fundersam eftersom att min bil är såld som en Business -05, men på ena dörren sitter en klistlapp som säger Kinetic.

Bilen är tillverkad 2005-05 och uttagen 2005-07, går inte brytpunkten i tillverkningen mellan årsmodellerna där någon gång i maj?
av Christian_m
Erik V skrev:
Jensen skrev:Ja det stämmer 05-06 ingen skillnad i paketen,endast
Tack för informationen, jag blev lite fundersam eftersom att min bil är såld som en Business -05, men på ena dörren sitter en klistlapp som säger Kinetic.

Bilen är tillverkad 2005-05 och uttagen 2005-07, går inte brytpunkten i tillverkningen mellan årsmodellerna där någon gång i maj?
Likadant på min bil, beställd (av mig) som en V50 Business och utplockad 2005-05-09, men på ena bakdörren står det Kinetec. Har svårt att tro att säljaren utan att berätta det sålde en MY06 till mig men man vet aldrig så din fråga är klart intressant även för mig. Kan ju va så att Kinetecnamnet funnits på exporterade bilar hela tiden och att man bara anammat namnet på den svenska marknaden också senare.
av dali
Min 05:a har också en Kinetic-lapp. Man kan kolla på chassinumret vilket modellår det är på bilen, 10:e siffran är modellåret (5 = 2005, 6 = 2006).

Mer info finns här: http://www.volvocars.se/models/usedcars/
av Erik V
dali skrev:Min 05:a har också en Kinetic-lapp. Man kan kolla på chassinumret vilket modellår det är på bilen, 10:e siffran är modellåret (5 = 2005, 6 = 2006).

Mer info finns här: http://www.volvocars.se/models/usedcars/
Tack för länken, där stod det jag någon gång sett:

Volvo V50 2005 TILLVERKADE MELLAN VECKA 16 2004 OCH VECKA 20 2005,

och vecka 20 är i andra hälften av maj. Mig gör det inget om det är en 05:a eller 06:a, Business eller Kinetic, det är ju samma bil ändå, blev bara så förvånad när jag såg Kinetic lappen på dörren. Intressant var det iaf. :D

Eller jo förresten, om det egentligen är en Kinetic MY06 kanske man kan kräva att få Stereon uppgraderad, för visst ska 06:orna klara MP3 ? :lol:
Användarvisningsbild
av Jensen
Beteckningen Kinetic vid insidan av stolpen har funnits med nån gång från
04-05 är inte riktigt säker.
Som nån skrev så är Business nåt vi i Norden varit ganska ensamma om att ha.
MY06 klarar tyvärr inte av att spela MP3
Varför byta? XC60

Funderade på att byta upp mig till en ny XC[…]

Vi som beställt nya XC60

Aha! :-) Syns inte på den bilden men tonade[…]

Hej, har en V70 -05 som jag bara kör på[…]

Nej sensorer är väldigt sällan 12v […]