Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av AutoFredrik
Såhär i sommartider blir det en del letande efter bilar på både blocket och mobile.de. Förr var det ju fördelaktigt att importera sin bil från Tyskland, något som verkar ha jämnats ut med åren och, jag antar, utvecklandet av EU.

Läser en del trådar på det brittiska forumet pistonheads och slås av att folk generellt har många bilar, fler än vad de själva säger att de har behov av. Många personer har dedikerade bilar med olika syften, en köra-till-tippen-bil, en cab, en kombi, en SUV osv... Blir väldigt förvånad över att det verkar vara billigt att ha bil i UK. Kikar lite på begagnatsidorna och ser att priserna på begagnade bilar ligger långt under våra svenska priser. :crying:
Som exempel https://www.pistonheads.com/buy/listing/10451989
En V60 D4 -16, 20,5k mil med Businesspaket, 6500£. Motsvarande bil på blocket kostar ca 11500£. :nerd:

Någon som har koll på hur denna utveckling har sett ut? Har de helt andra skatter och avgifter som håller ned priserna, eller är det en svag begagnatmarknad generellt?
Användarvisningsbild
av snepo
Min fru är från England. Jag tycker det verkar som att det mesta är billigare i England. Tre saker vet jag är dyrare,hus lägenheter. Bryggkaffe. Har också sett att bilar är billiga där. Frågade svågern om inkomst skatt,och han betalade 30%. Så jag vet inte riktigt,varför det är billigare. Tycker det är väldigt lite Volvo i England. Mycket japanskt och koreanskt. Vi har bilat till England tre år i rad. Detta år blev det ingen resa pga Corona. Bränslepriserna är ungefär lika som svenska priser
av Lövet
AutoFredrik skrev:Såhär i sommartider blir det en del letande efter bilar på både blocket och mobile.de. Förr var det ju fördelaktigt att importera sin bil från Tyskland, något som verkar ha jämnats ut med åren och, jag antar, utvecklandet av EU.

Läser en del trådar på det brittiska forumet pistonheads och slås av att folk generellt har många bilar, fler än vad de själva säger att de har behov av. Många personer har dedikerade bilar med olika syften, en köra-till-tippen-bil, en cab, en kombi, en SUV osv... Blir väldigt förvånad över att det verkar vara billigt att ha bil i UK. Kikar lite på begagnatsidorna och ser att priserna på begagnade bilar ligger långt under våra svenska priser. :crying:
Som exempel https://www.pistonheads.com/buy/listing/10451989
En V60 D4 -16, 20,5k mil med Businesspaket, 6500£. Motsvarande bil på blocket kostar ca 11500£. :nerd:

Någon som har koll på hur denna utveckling har sett ut? Har de helt andra skatter och avgifter som håller ned priserna, eller är det en svag begagnatmarknad generellt?
Det är klart dyrare att försäkra äldre bilar i UK. Det driver ner begagnatpriserna. Sen ska man ha koll på att många av de billigare annonserna på utländska annonssajter är rena fejkannonser. Hur det är med den aktuella annonsen kan jag inte svära på men om du testar att kontakta dem och får ett långt mejl om hur du ska förskottsbetala och hur du sen ska få bilen skickad till dig så vet du med säkerhet att bilen inte finns.
av Malmstroem
Äldre, speciellt motorstarka, bilar kostar en hel del att försäkra i UK. Begagnatpriserna blir därefter. Jag köpte en 940 Turbo för £275 när jag bodde där. Jag vill minnas att försäkringen var kring tre gånger så dyr...

Är du ung blir det ännu dyrare.

Bilen rullade ett år utan större problem. Billigaste bilen jag ägt. Den såldes för mer än dubbelt vad jag gett på en Tradera-auktion här i Sverige.
av AutoFredrik
Min fru är från England. Jag tycker det verkar som att det mesta är billigare i England. Tre saker vet jag är dyrare,hus lägenheter. Bryggkaffe. Har också sett att bilar är billiga där. Frågade svågern om inkomst skatt,och han betalade 30%. Så jag vet inte riktigt,varför det är billigare. Tycker det är väldigt lite Volvo i England. Mycket japanskt och koreanskt. Vi har bilat till England tre år i rad. Detta år blev det ingen resa pga Corona. Bränslepriserna är ungefär lika som svenska priser
Intressant! Att bostäderna skulle vara dyrare än i Sverige kan jag förstå av flera anledningar; Större befolkning, större storstäder, enorm finanssektor som driver upp priser. Dock är ändå andelen av befolkningen som äger sin bostad i Storbritannien högre än i Serige, ungefär 70% vs 60%. :nerd:

Som du säger så kan försäkringen säkert spela in, speciellt om man köper en begagnad bil som inte kostar särskilt mycket. Då kan försäkringen säkert stå för en stor del av den fasta kostnaden (försäkring, skatt, service, däck, besiktning).
Hur det är med den aktuella annonsen kan jag inte svära på men om du testar att kontakta dem och får ett långt mejl om hur du ska förskottsbetala och hur du sen ska få bilen skickad till dig så vet du med säkerhet att bilen inte finns.
Nu är jag inte ute efter att köpa hem en högerstyrd bil från England så jag hoppar nog den mailtråden :P Men att bilen finns, det tror jag, det finns många bilar, inte bara Volvo, som jag tycker har lågt pris. Just denna annons var endast ett exempel!
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.