Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Hej skulle någon kunna förklara enkelt för mig vissa saker angående hybrid T8 eller länka till någon sida som gör det?
Jag vill veta hur olila läge funkar
1. Pure- bilen går enbart på el?
2.hynrid - halv el halv bensin?
3.power- bara bensin?
4. Hsr bilen alltid 400hk elller bara när batteriet är laddad
5. När jag kör på pure och batteri är urladdad växlar bilen till hybrid eller måste jag göra det?
6. Vad är B och när använder ni det?
7. Ladd kort bar skaffar jag den och finns det olika typer?
Användarvisningsbild
av Hanzon
Här finner du de flesta svaren på dina frågor:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... /2019-late
Laddkort finns det antal olika, jag har BEE och det fungerar bra. Beror på var man ska ladda och hur utbyggnaden ser ut för de olika alternativen.
av Primus
Rena kunskapsfrågor finns det bra svar på i instruktionsboken. Det jag skulle vilja lägga till är att väder och temperatur ofta har stor påverkan på räckvidd för plugg in hybrid. Olika bilmärken och olika modeller har lite olika lösningar, men min erfarenhet säger mig att optimal räckvidd kommer vid 15-20 grader varmt. Så när man kollar räckvidd kan det vara bra att tänka på det.
Användarvisningsbild
av sony
Tack
Användarvisningsbild
av sony
Tack nu har jag läst igenom och fattar lite mer hur det funkar.tack för länken
av barcusmrandt
sony skrev:Hej skulle någon kunna förklara enkelt för mig vissa saker angående hybrid T8 eller länka till någon sida som gör det?
3.power- bara bensin?
5. När jag kör på pure och batteri är urladdad växlar bilen till hybrid eller måste jag göra det?
Vad tråkiga ni är som bara skickar länk :)

1. Ja, men det finns undantag. Bensinmotorn går igång om: det är mindre än 90km bensin kvar i tanken, om värmaren går igång, om batteriet behöver kylas. Med full laddning kommer du ca 40-42km på sommaren - 20-22km på vintern.
2. Nja. Kör väl så mycket den kan på batteri, och iaf i låga hastigheter.
3. Nej. Bensin med hjälp av el när du behöver mer än 320hk.
4. "Alltid". I Power så laddar bilen batteriet när du inte behöver alla hk, så att 400hk är tillgängligt när du behöver det.
5. Växlar inte till hybrid själv, utan fortsätter i Pure som också fungerar som ett bensinsparande körläge för bensin.
6. Brake. Bromsar med elmotorn när du släpper gasen. Jag kör enbart i B läge som gör att jag n¨stan aldrig behöver använda bromsen.
7. Vet inte vad du menar, men du har säkert redan hittat info om det själv :)
Användarvisningsbild
av sony
barcusmrandt skrev: tor 30 jul 2020, 10:14
sony skrev:Hej skulle någon kunna förklara enkelt för mig vissa saker angående hybrid T8 eller länka till någon sida som gör det?
3.power- bara bensin?
Vad tråkiga ni är som bara skickar länk :)

1. Ja, men det finns undantag. Bensinmotorn går igång om: det är mindre än 90km bensin kvar i tanken, om värmaren går igång, om batteriet behöver kylas. Med full laddning kommer du ca 40-42km på sommaren - 20-22km på vintern.
2. Nja. Kör väl så mycket den kan på batteri, och iaf i låga hastigheter.
3. Nej. Bensin med hjälp av el när du behöver mer än 320hk.
4. "Alltid". I Power så laddar bilen batteriet när du inte behöver alla hk, så att 400hk är tillgängligt när du behöver det.
5. Växlar inte till hybrid själv, utan fortsätter i Pure som också fungerar som ett bensinsparande körläge för bensin.
6. Brake. Bromsar med elmotorn när du släpper gasen. Jag kör enbart i B läge som gör att jag n¨stan aldrig behöver använda bromsen.
7. Vet inte vad du menar, men du har säkert redan hittat info om det själv :)
Tack, har googlat och läst mycket senaste dagarna. Det var verkligen väldigt mycket nytt info men jag börjar fatta grrjen :-)
Angpende B jag använder den när jag ser att rusningstraffiken är på gång då växlar jag till B.
Annars upplever jag B som jobbigt pga motorbroms om jag använder den helatiden.
Värmepaket Volvo 240

Fläktmotorn syns genom det mittre luftintaget[…]

Det går men lite trångt,har du kollat […]

XC90 baksäte går inte att låsa

Hej, Efter att jag fällt ner mitt vänstr[…]

Låna dragkrok Till BES

Hej alla, är det någon här i GBG o[…]