Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Tänkte kolla hur det ligger till med DRL o bakljus tända eller släckta och hur ni upplever detta.

Efter en snabb youtube kommentarsdiskussion så blev jag informerad om att bakljusen släcks när bilen börjar rulla då reglaget är på P ljus, men också att vid auto kan bakljusen släckas. Är detta för alla Volvos med reglage typen ni ser på videon? Hur är det egentligen med DRL och rött lyse bakåt? Volvo manual är tomhänt i frågan.

OBS: EJ min video
Bakljusen är alltid på med reglaget i Auto precis som på filmen du länkat till. Har själv aldrig ändrat reglaget till annan position än Auto på min bil.
Kom en uppdatering av programvaran sent 2015 som gjorde att om du hade ljusreglaget på pljusläget så ändrade bilen automatiskt till varselljus och släckte bakjusen när man började rulla. I instrumenteringen tänds det även (återställ ljusreglage).

Innan denna uppdatering gick det aldrig använda pljuset med motorn igång utan i de läget hade man alltid på varselljus och bakljus även i mörker så länge motorn var igång. På nolläget är det alltid bara varselljus med släckta bakljus och i autoläget lyser alltid bakljus oavsett om bilen väljer varselljus lr halvljus beroende på ljus ute. Å i halvljusläget längst till höger lyser alltid halvljus och bakljus.
dannesk skrev:Bakljusen är alltid på med reglaget i Auto precis som på filmen du länkat till. Har själv aldrig ändrat reglaget till annan position än Auto på min bil.
Njae... under en period så levererades bilar från Volvo med mjukvara som var på "det tyska viset" auto var utan bakljus under dagsljus. Jag tror det var min första V40 som var sådan. Den uppdaterades dock kostnadsfritt på begäran vid service. Så vitt jag vet ingick inte den uppgraderingen automatiskt..
Även kollegans XC60 (har jag för mig) från samma period var likadan.

/Thomas
Funk skrev: sön 19 jul 2020, 07:52
dannesk skrev:Bakljusen är alltid på med reglaget i Auto precis som på filmen du länkat till. Har själv aldrig ändrat reglaget till annan position än Auto på min bil.
Njae... under en period så levererades bilar från Volvo med mjukvara som var på "det tyska viset" auto var utan bakljus under dagsljus. Jag tror det var min första V40 som var sådan. Den uppdaterades dock kostnadsfritt på begäran vid service. Så vitt jag vet ingick inte den uppgraderingen automatiskt..
Även kollegans XC60 (har jag för mig) från samma period var likadan.

/Thomas
Va ju V60 som diskuterades men som du säger V40 och V50/S40 som Classic hade programvara där bakljusen var släckta i dagsljus på autoläget. Å va de gäller XC60 så har det alltid varit bakljus tänt på autoläget.
Har en Volvo v50 classic 2012 och skulle vilja att bakljusen alltid är tända även då ljusvredet står i läge "auto" vilket det gör i både äldre och yngre Volvobilar. Är det någon här som har fått hjälp med detta hos Volvo och vad måste i så fall ändras i programvaran och går det över huvud taget att genomföra.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]