Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NoXx
#6134
Ny här på forumet

Men ska komma till ämnet.. Jag håller på att dra nya kablar till sterion och när jag satte i kablarna i sterion så kom jag imot ratten så låset gick i.. Skulle testa sterion. Fick inte upp rattlåset.. Jag har hållt på i en hel timma att få upp det.. Men det händer inget. Har provat alla möjliga saker.. Men inget fungerar.. Måste jag skruva isär allt för att lyckas få bort det eller?

Sen tänkte jag sätta ditt lite större högtalare i framdörren. Fast det går inte speciellt bra. För jag får inte skruvarna att fästa.. Kan man ta o knacka in innerplåten och sätta dit något där inne så skruvarna fäster bättre?..

PS. Det är en 242 med "Stora" Dörrar ^^..
Senast redigerad av 1 NoXx, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av olafixar
#6135
VÄLKOMMEN!!!

NoXx skrev:Ny här på forumet

Men ska komma till ämnet.. Jag håller på att dra nya kablar till sterion och när jag satte i kablarna i sterion så kom jag imot ratten så låset gick i.. Skulle testa sterion. Fick inte upp rattlåset.. Jag har hållt på i en hel timma att få upp det.. Men det händer inget. Har provat alla möjliga saker.. Men inget fungerar.. Måste jag skruva isär allt för att lyckas få bort det eller?
kan ju "kärva" i äldre bilar...nyckeln i tändningslåset...vrid tändningen till läge 1 eller 2 vrid på ratten vänster/höger...klart
NoXx skrev:Sen tänkte jag sätta ditt lite större högtalare i framdörren. Fast det går inte speciellt bra. För jag får inte skruvarna att fästa.. Kan man ta o knacka in innerplåten och sätta dit något där inne så skruvarna fäster bättre?..

PS. Det är en 242 med "Stora" Dörrar ^^..
Köp "skruvbläck" eller vad dom heter....det är en form av brick-mutter som man fäster plåtskruven i :lol:
Användarvisningsbild
av NoXx
#6136
Jag får tacka ^^


1. Går Varken Vrida på nyckeln :(.. Blir tokig .. Kan ju inte fixa motorn om jag inte kan få igång bilen ^^

2. Problemet är att Högtalarna är halv tum större än orginal och jag måste skära bort massor på innerdörren och genom det så försvagar jag det.. Så skulle det gå att sätta ditt en rund ring av trä på baksidan och skruva fast det?.. Måste väl vara bättre än att sätta dit direct på pappet ju..^

Sen börjar jag fundera vad det är för motor i bilen för farsan o jag är rätt så osams va det är för något.. Förra killen bytte motor. Enda jag vet att det är en M47 och att den kom 84. Sen att det är Nya förgasaren på och det fanns bara 2 motormodeller..
Användarvisningsbild
av olafixar
#6138
NoXx skrev:
1. Går Varken Vrida på nyckeln :(.. Blir tokig .. Kan ju inte fixa motorn om jag inte kan få igång bilen ^^

Men fan...med olja måste det ju gå....spruta olja in i låset..."jucka" med nyckeln (prova med en annan nyckel!?!?!?) annars så är det ju "bara" att byta tändningslåset. Och om högtalarna är större så måst du ju komma åt med plåtskruvar direkt in på plåten...typ lite snett utåt
Användarvisningsbild
av olafixar
#6141
Obs!! kolla så att monteringsdjupet räcker…annars så kan fönstret ta emot högtalarmagneten när det öppnades helt.

Det är också viktigt att högtalarmagneten inte hamnar i direktkontakt med bilens plåt – då kan magnetfältet försvagas eller förändras så att högtalarens ljud försämras. Det bör vara åtminstone några mm mellan magnet och bilplåt.
Användarvisningsbild
av NoXx
#6142
Va smart du är.. enda jag inte testat... det magiska medelt 5-56 ^^.. Testa imorrn efter trafikskolan :D.. Håller på förfullt nu..

Probmet med högtalarna är att vänsterdörren och högerdörren är helt olika.. Högerdörren är hel.. Vänsterdörren vetefan va förra ägaran har gjort.. Typ gigansikst hål där högtalaren ska sitta :(. Så jag tror jag ska göra min ide med plank. Göra en ram och skruva dit

Kan man plastlacka innerdörranra?. Alltså till svarta. för dom är ljusbruna och allt annat är svart..

Ta lite bilder på skönheten idag. så får folk se skönheten ;)
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
#6180
få se bilderna då!!!
Användarvisningsbild
av VOLVO$MAN
#6185
Tjenare monterade 5,25"s högtalare i min 240 gjorde en fyrkantig sak i trä och satte högtalaren i mitten och sen bultade ja fast trä saken i plåten på dörren och de fungerar utmärkt!! Tänk bara på att det inte ska sitta ivägen för vev, handtag och som dom andra sagt tänk på fönstret och lägg lång sladd i dörren så att inte glaset drar ut sladden hade stora problem men det ett tag men med långa sladdar löser man de!! Tänk också på att det inte är jätte mellan rum mellan dörren och intrumentbrädan!! Är ett jävla jobb men det blev grymt bra för mig iallafall!! Lycka till Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av NoXx
#6198
Fixat bilder som kommer på nästa inlägg ^^
Senast redigerad av 1 NoXx, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av NoXx
#6199
Bild
Bild
Bild

Lite dåliga bilder fast man ser ju ;)

Jag ska göra en sån ram så snabbt som möjligt.. fått bilen att fungera extremt bra på tomgången och lätt att starta fast måste koppla in rätt så mycket för annars går den inte igenom besiktningen.. polaren hjälpte mig idag att dra bort massor rost.. så man är glad att slippa allt sånt ^^. Ska fixa en bagarslucka imorrn på skroten pg. att förra ägaren hade haft inbrott och pajjat låset och knöglat till det hela så blir ett nyare med mindre rost på köpte ^^.. Någon som vet hur mycket en begagnad huv och bagarslucka går på i skapligt skick.. Inte Glt huv

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]