Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ktm525
Hej!
Första inlägget på detta forum.
Har nyss köpt en ädel 245 a 93..
Nu till mitt problem..bränsletanken läcker, tror det är i skarven runt om tanken. kan tanka cirka 25l innan det läcker.
Ngn som har tips och ideer om hur man tätar denna skarv?
eller om det bara är att byta tanken som återstår.
/Fredrik
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det absolut enklaste är ju att byta ut tanken, mig veterligen ska det vara samma tank 78-93 och endast armaturerna som har mindre skillnader.
Har en tank väl börjat läcka så anser iaf jag det vara det bästa.
av lke942
Hilmer skrev:Det absolut enklaste är ju att byta ut tanken, mig veterligen ska det vara samma tank 78-93 och endast armaturerna som har mindre skillnader.
Har en tank väl börjat läcka så anser iaf jag det vara det bästa.
Hej !
Har också en läckande tank till en 240 -83 5-dörrars. Några tips och goda råd när man ska byta.
Användarvisningsbild
av dalle76
instämmer läcker tanken så är den troligtvis kraftigt rostskadad så utan tvekan tycker jag att du ska byta tanken. att svets är ju ingen höjdare heller pga explosionsrisk och bensinångor mm.
av Henke3
Bilkylfirmorna brukar vara bra på att laga tankar, de sköljer först ordentligt sen skickar de tryckluft igenom under tiden de svetsar/löder, för att späda ut ev kvarvarande bränslegaser.
Men nu är ju inte 240-tankar nån bristvara (ännu) så byt istället.
av Arne
Blir nog både billigare och enklare att köpa en hel tank från skroten.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]