Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av superpackman
Hej såg på programet plus nyss och där pratade dom om detta fel som många har även jag. Saken är att ja märker bara av det när ja har bilen chippad men inte orginal, hur skall ja kunna övertyga volvo att stå för byte av det ( se PLUS svt.se)

MvH
av tengman
Jag bytte spjället föra året ,fick betala 7500:- (gick på garanti på volvia om bilen inte gått 15000mil)annars kostade 8300:- hos Bilia tumba (sthlm)
Imorn ska ringa volvia om detta ,,,,hoppas att jag får tillbaks pengarna.
av superpackman
tengman skrev:Jag bytte spjället föra året ,fick betala 7500:- (gick på garanti på volvia om bilen inte gått 15000mil)annars kostade 8300:- hos Bilia tumba (sthlm)
Imorn ska ringa volvia om detta ,,,,hoppas att jag får tillbaks pengarna.
har du trimmat din bil?
av algrund
Jag är själv lite osäker på om även jag drabbats av detta problem, så jag undrar vilka symptom du får på bilen efter du chippat den? Har du några problem vid gaspådrag t.ex.?
av superpackman
algrund skrev:Jag är själv lite osäker på om även jag drabbats av detta problem, så jag undrar vilka symptom du får på bilen efter du chippat den? Har du några problem vid gaspådrag t.ex.?
det ja känner är att den segar upp för att sedan komma med all kraft, och lite hackig när man kör sakta och växlar...
av Kena
Volvo har en ny programmvara för att "klara garantitiden" men så kallar de ju inte uppgraderingen så klart. Vad som händer i spjället är att lägesgivaren som visar var trotteln står har ett motstånd som ändras efter vinkeln på trotteln i spjället. Det motståndet ändras eftersom det nöts ned, alltså får datorn i bilen fel information om var spjället står. Jag har själv inte skruvat i spjället men om det är någon som har ett trasigt spjäll liggandes kanske du skulle vilja höra av dej till mej. Jag bor i Luleå så jag kan hämta det i närområdet så ska jag kika på vad det är för grejjor som sitter i det, det kanske går att byta grejjor i spjället?
Användarvisningsbild
av elmuppo
Kena skrev:Volvo har en ny programmvara för att "klara garantitiden" men så kallar de ju inte uppgraderingen så klart. Vad som händer i spjället är att lägesgivaren som visar var trotteln står har ett motstånd som ändras efter vinkeln på trotteln i spjället. Det motståndet ändras eftersom det nöts ned, alltså får datorn i bilen fel information om var spjället står. Jag har själv inte skruvat i spjället men om det är någon som har ett trasigt spjäll liggandes kanske du skulle vilja höra av dej till mej. Jag bor i Luleå så jag kan hämta det i närområdet så ska jag kika på vad det är för grejjor som sitter i det, det kanske går att byta grejjor i spjället?
Motståndet är inte riktigt så som det fungerar.

på Axeln som själva spjället och motorn sitter på, sitter även
en plastfilm, med kopparbanor. Mot den ligger en typ av gaffel, som
berättar för styrenheten vart den befinner sig. Vad som händer är att
gaffeln "sliter" ned kopparbanonrna i plastfilmen, och tappar då kontakten.
Man börjar då uppleva att bilen rycker. eller helt enkelt dör.
Värst är det för de som använder farthållaren mycket, kring samma hastighet. Då kan spjället dö redan efter 8000mil.

En skl. IDIOT konstruktion.

//Branx
av Kena
Hur är de nya spjällen konstruerade då? jobbar bla. på industri som elare och styr och reglerare, tycker konstruktionen är uråldrigt konstruerad. Finns betydligt bättre konstruktioner som inte är dyrare. Som sagt det är dyrt när det fungerar men det kostar när det går sönder.
av Totte_T6
Kena skrev:Volvo har en ny programmvara för att "klara garantitiden" men så kallar de ju inte uppgraderingen så klart. Vad som händer i spjället är att lägesgivaren som visar var trotteln står har ett motstånd som ändras efter vinkeln på trotteln i spjället. Det motståndet ändras eftersom det nöts ned, alltså får datorn i bilen fel information om var spjället står. Jag har själv inte skruvat i spjället men om det är någon som har ett trasigt spjäll liggandes kanske du skulle vilja höra av dej till mej. Jag bor i Luleå så jag kan hämta det i närområdet så ska jag kika på vad det är för grejjor som sitter i det, det kanske går att byta grejjor i spjället?
Här finns bra info om konstruktionen med bilder...

http://www.vexedvolvo.org/

Bra att Sverker tar upp detta ämne i Plus, han står på dom svagas sida!

Men hur tolkar man volvos svar gäller detta oavsett om bilen gått 8000mil
eller 18000mil så byter dom ut ETM, eller är det bara en "fusk reparation"
med mjukvaru uppgradering som motverkar nötning på samma position.
Eller ökar dom kanske fel-toleransen i ETM för att släta över problemet?
Håller med tidigare inlägg att konstruktionen sunkig, när det finns läges
givare med Hall-element helt utan kontakttungor/slitbanor.
av Kena
På Volvo sa han att det var för att öka toleranserna vilket innebär att man skjuter problemet framå i tiden för mätvädet kommer att förskjutas mer och mer eftersom den används.
Varför skyller Volvo på att de får ta smällen? har inte de en underleverantör att jaga? vilka andra bilmärken har denna typ av spjäll och hur har de isf. löst detta?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Tack!

Det brukar inte stå vilken utrustning bilar […]

Oj ja det var länge sedan....

Volvo V70N EPA Felkod ECM-640A

År 2023 så började motorlampan ly[…]