Kena skrev:Volvo har en ny programmvara för att "klara garantitiden" men så kallar de ju inte uppgraderingen så klart. Vad som händer i spjället är att lägesgivaren som visar var trotteln står har ett motstånd som ändras efter vinkeln på trotteln i spjället. Det motståndet ändras eftersom det nöts ned, alltså får datorn i bilen fel information om var spjället står. Jag har själv inte skruvat i spjället men om det är någon som har ett trasigt spjäll liggandes kanske du skulle vilja höra av dej till mej. Jag bor i Luleå så jag kan hämta det i närområdet så ska jag kika på vad det är för grejjor som sitter i det, det kanske går att byta grejjor i spjället?
Motståndet är inte riktigt så som det fungerar.
på Axeln som själva spjället och motorn sitter på, sitter även
en plastfilm, med kopparbanor. Mot den ligger en typ av gaffel, som
berättar för styrenheten vart den befinner sig. Vad som händer är att
gaffeln "sliter" ned kopparbanonrna i plastfilmen, och tappar då kontakten.
Man börjar då uppleva att bilen rycker. eller helt enkelt dör.
Värst är det för de som använder farthållaren mycket, kring samma hastighet. Då kan spjället dö redan efter 8000mil.
En skl. IDIOT konstruktion.
//Branx