Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1386946
Min tripp & distansmätare gav upp för någon dag sedan. Istället för att fixa vad jag förmodar är det trasiga kugghjulet i mätaren så var jag sugen på att göra ett projekt liknande det som jag sett att Lucif3r gav sig på för några år sedan, att läsa av signalerna med en arduino och visa dem på en display. Tyvärr så har bilderna i Lucif3rs gamla garagetråd ha försvunnit över åren. Dessutom (nu har jag slarvat bort tråden igen, därav osäkerhet), så tror jag att han hade något nyare årsmodell på sin bil.

Det jag söker är specifikationer på hur signalerna som kommer till instrumenten ska se ut på en Volvo 850 -93 med VDO-instrument. (Spänning, frekvens, vilken tråd som är vilken, etc.) Finns det att få tag på någonstans?
Senast redigerad av 1 pinky, redigerad totalt 0 gånger.
#1386950
Pin-out kan du hitta i VIDA, det finns faktiskt mycket matnyttigt där ang. instrumenthusen. Du kan säkerligen googla fram en bild på det också om du inte har/vill skaffa VIDA.
Jag gjorde iaf så att jag tog in instrumenthuset och hade det på bänken, sen matade jag in olika signaler i dom olika ingångarna och noterade hur huset reagerade. Jag gjorde även mätningar när huset satt i bilen för att kontrollera frekvensen för bl.a. hastigheten, och vilken volt som användes. Dom flesta signalerna går på under 5V, så många av dom går att plugga rakt in i en microkontroller.
Om jag minns rätt så kör jag raka kablar från hastigheten till arduinon, men voltage divider's på saker såsom tankmätaren och (givetvis) batterispänningen.

Och ja, min bil är lite nyare och av en annan model :p en V70T5 -97. Men jag har svarat på ditt PM iaf lite mer utförligt.
Jag får se om jag orkar fixa till bilderna i min tråd sen. Dom visar visserligen inte så mycket, mest på hur jag installerade eländet :p
#1386954
Tack för dina svar :) Jag har inte VIDA och blir inte klok på hur man skaffar tillgång till det heller? Google ger mig bara bilder på -94 och framåt. :( Jag kan säkert swisha en öl/kaffe om någon kan tänka sig att ordna en bild ur VIDA. Eller kan man kanske be snällt om det från Volvoverkstan?

Det jag var ute efter på bilderna var främst hur du kopplade in dig på sladdarna utan att bryta kontakten till de befintliga mätarna.
Nu har jag tyvärr inget oscilloskop så det kan bli lite meck att lista ut signalerna på egen hand.

I ditt PM nämnde du att kapaciteten i arduinon var lite begränsad för frekvensmätningar m.m. Min plan (just nu, planer är till för att ändras!) är att använda en ESP8266. (Modellen jag har liggande är Wemos D1 mini.) Lite kraftfullare, mer minne och man kan programmera om den via WiFi. Den verkar mest jobba på 3.3V, men det skulle ju fortfarande funka med hastighetsmätaren som i ditt fall gick på 2.5V.
#1386957
Jag lödde fast 2 hylslister på baksidan av orginal-kontakten, och filade lite på plasten för att dom skulle få plats.
Sånna här alltså; https://www.electrokit.com/produkt/hyls ... 4mm-1x18p/

Jag har ingen bild på specifikt just dom, men du kan skymta den på denna, och det sitter en till på insidan av den som syns(du kan skymta 2 kablar som är kopplade i den);
20151025_020202_resize.jpg
20151025_020202_resize.jpg (139.6 KiB) Visad 2526 gånger
.

edit: om din MCU arbetar med en spänning på 3.3V så kommer du behöva fler voltage-dividers än mig. 2.5V är visserligen inom spec, men du har ju inte mycket huvudrum för ev. strömspikar då.
#1386962
Hmm, nu har jag bara dåliga google-bilder att gå ifrån, men kontakterna verkar se helt olika ut. Det får nog bli till att börja skruva och titta hur det ser ut..

Edit: Ah nu fattade jag vilken vinkel din bild var tagen ur :D Nej det kanske är samma ändå. Det här borde vara görbart. Man skulle haft ett extra instrumenthus. Kanske får bli en tur till returbilen eller något. Någon som kan svara på om just instrumenthuset skiljer sig något mellan -93 och 94-?
#1387785
Nu har här googlats och grejats! :)
Först åkte jag till skroten och köpte ett instrumenthus, tyvärr av årsmodell 1996 så det kommer (med största sannolikhet) inte att funka i min -93a, men det var lärorikt ändå och jag har kopplat och labbat lite med den. Fått en känsla för vad jag behöver för pryttlar för att koppla in mig.

Några intressanta saker kände jag för att dela med mig av.
  • Först och främst så snubblade jag på kompletta kopplingsscheman för årsmodell -94, -95, -96 & -97. Det ser ut att vara original Volvohandböcker, blå ruta på framsidan, "Service Manual Cars, Section 3(39), Wiring diagrams, 850 <årsmodell>". Får man lov att länka och/eller ladda upp dem här? De verkar innehålla varenda tråd och kontakt i hela bilen.
  • Sedan - vad gäller lämpliga ställen att koppla in sig på. På 850ns instrumentpanel sitter ju längst ner en modul med antingen klocka, klocka + temperatur eller en färddator. Min plan just nu är att bygga en egen modul och plugga i där. Då borde jag slippa löda på fulkontakter någonstans. Signalerna i sladden till den här modulen borde räcka långt. Här finns spänning (+5V och +8V stabiliserade), jord, bränsleförbrukning (oklart hur den signalen ser ut än), bränslenivå, hastighet (48 pulser per "rotation", +12V, behöver översättas på något vis), samt instrumentbelysning. Instrumentbelysningståten tänker jag att man kan använda för att känna av om tändningen är på, för att låta datorn gå i strömsparläge.
  • Kontakteringen till "klockmodulen" är lite olika mellan årgångarna, men de spänningar och signaler jag tror att man behöver finns i samtliga, så om man bygger lite smart borde man kunna göra en "universalmodul" som passar till alla.
  • Instrumenthus till en -96a hittade jag för 300 spänn på skroten. Till -93 hittar jag bara som kostar 2000kr och uppåt. Urk. Någon i närheten av skåne som har ett fungerande över så är jag spekulant. Känns dumt att laborera på mitt enda exemplar :P
#1387804
Jag kom på en skillnad mellan äldre(<95) och nyare årsmodeller. Äldre modeller, som din -93a, tar hastigheten från växellådan medans nyare, som -96, tar hastigheten från ABS'en. Vad jag kan minnas är dock impulserna dom samma, så det har ju mindre faktisk betydelse i det här sammanhanget. Rekommenderar dock att mäta upp det på ditt -93 hus för säkerhets skull.
Jag vet bestämt att det går utan större problem att bygga om äldre 850 för att använda nyare hus, eller rent av byta till ett S/V70-hus. Dock har jag för mig att man måste koppla om så hastigheten tas från ABS'en istället för växellådan.

Klock/temp/färddatormodulen kan jag inte hjälpa dig ett dugg med dock, på x70 är den inbyggd i huset(vilket betyder att ALLA x70 egentligen har färddator, är bara en fråga om hurvida den är aktiverad i instrumenthusets mjukvaran eller ej) och inte en lös modul som på 850 :-)

Bränsleförbrukningen kalkyleras med hjälp av en(eller kanske flera) impuls(er) från styrboxen(som är baserad på när hur och varför spridarna öppnar, hur mycket spjället är öppet, "load" på motorn, osv), exakta formulan vet jag dock inte.

Om du ska byta ut/bygga om klock/temp/färddatormodulen så kanske ett par 0.91" skärmar på bredden skulle vara lämpliga? Typ sånna här https://www.amazon.de/dp/B07BDFXFRK/
#1387828
Skärmen du länkade såg nice ut. Det är något sådant jag tänkt mig. :)

Du råkar inte ha kvar koden/kopplingen till din signalgenerator? Just nu har jag ju -96-huset på bänken. Signalen ut till färddatorn borde vara samma på båda modeller, och inputen borde vara samma som du körde med när du testade. Jag får dock inget liv i hastighetsmätaren.

Edit: konstaterade också att de där 5/8V-pinnarna som jag var så glad för inte klarade att leverera många mA alls. Min dator inklusive regulatorn till 3.3V drog 23mA och det orkade de inte driva. Så jag får fortfarande sno 12V någonstans, men det går ju att leva med.
#1387831
Det behövs bokstavligen bara tone(pin, frekvens); i setup() :P pin behöver vara en PWM-kapabel pin.

Sen kan man såklart snajsa till det hela med knappar/potentionmeter/rotary encoder/terminal input för att ändra frekvensen utan att behöva programera om arduinon.

Jag har dock en sketch som kan ändra frekvensen baserad på input(rotary encoder, i mitt fall), och den ser ut så här;
Kod: Markera allt
const uint8_t PinCLK   = 2;     // Used for generating interrupts using CLK signal
const uint8_t PinDT    = 4;     // Used for reading DT signal
const uint8_t PinSW    = 7;     // Used for the push button switch
int16_t frequency = 40;
int16_t lastFrequency = 0;
static unsigned long lastInterruptTime = 0;
void isr ()  {
  
  unsigned long interruptTime = millis();
  if (interruptTime - lastInterruptTime > 5) //debounce
 {
    if (digitalRead(PinDT))
    {
      frequency -= 10;
      if (frequency < 40) //dont go lower than 40Hz
      {
        frequency = 40;
      }
    }
    else
    {
      frequency += 10;
      if (frequency > 30000) //dont go higher than 30k Hz
      {
        frequency = 30000;
      }
      
    }
    lastInterruptTime = interruptTime;
  }
} // isr

void setup() {
  // put your setup code here, to run once:
  Serial.begin(9600);

  //rotary encoder pins and interrupt
  pinMode(PinCLK,INPUT);
  pinMode(PinDT, INPUT_PULLUP);
  pinMode(PinSW, INPUT);
  attachInterrupt(1, isr, FALLING);

}

void loop() {
  // put your main code here, to run repeatedly:
  if (frequency != lastFrequency)
  {
    Serial.print("Frequency changed to: ");
    Serial.println(frequency);
    tone(8, frequency); //pin 8 for DC tone;
    
    lastFrequency = frequency;  
  }

}
Sen är det bara att koppla jord mellan huset och arduinon, och ansluta pin8 till den pinne på instrumenthuset man vill mata in frekvensen på

edit: jag valde att använda en cigguttags->usb(omlödd med kabel direkt från batteriet istället för att gå via cigguttaget) adapter för att strömförsörja min arduino, dom lösa volt-regulatorerna jag hade till hands blev obekvämt varma när dom matades med ~14V, även med kylfläns.

Jag valde också att ta bort 3.3V-regulatorn, 5V-regulatorn(eftersom jag ändå matar arduinon med 5V), all LEDs, och programmerings-chippet(satte brytare istället så det går att slå igång vid behov) för att minimera strömförbrukningen.
Jag använder en MEGA2560 som är rätt törstiga när det kommer till förbrukning, men fick ner det från över 100mA till 50-60mA i drift(detta inkluderar cigg-adaptern, displayen och turbomätaren), och ~5mA i viloläge.
#1387842
Huh, det är ungefär samma som jag gjort. Ingen skillnad. Har ju inte verifierat att huset funkade som det skulle när jag köpte det, men ändå.
Jag har kopplat + till voltage supply-pinnarna och - till ground-pinnarna. SRS & ABS-lamporna lyser som de bör eftersom jag inte har kontakt med de enheterna. Hmmm.. :nerd:
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]