Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iRunfast
Hej,

Vet inte om detta får anses normalt på en så pass gammal bil men frågar iaf.
Vid växling från 1 till 2 klonkar det till (om man inte är riktigt smooth med kopplingen). Har börjat övningsköra med min dotter nu och hon är inte särskilt smooth med kopplingen. Svårt att beskriva men som att något inte sitter fast/litet glappjust vid uppväxlingen när kopplingen börjar ta. Övriga högre växlar går fint att lägga i. Det är bara förekommande vid uppväxling 1 till 2, alltså ej nedåt 3-2.

V70N 2,5T
2004
13800 mil
Koppling och låda original.
Bilen går bra i övrigt och är servad.
Normal bränsleförbrukning och allt fungerar som det ska (ej larmet).

Robert
Användarvisningsbild
av iRunfast
Jag kan "tvinga" fram ljudet/klonket om jag är lite vårdslös med kopplingen. Men som van förare motverkar jag detta genom att vara mjuk med kopplingen när jag växlar. Kan inte växla/lyfta kopplingen snabbt (skicka i tvåan snabbt), då klonkar det till/hugger till när växeln går i. Känns inte som det är lådan, mer koplingen eller någon del i den. Väldigt svårt att beskriva.
av MickeM
Du har ju motorfästen/momentstagen och även länkarmsbussningar som skulle kunna skapa sådant.
Även brustet avgasrörsfäste.
Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]