Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Bytte spindelled på en Volvo V70 2005:a - vänster fram. Trodde inte att det skulle vara så svårt, men...
Köpte denna Spindelled Art. 72-939 på Biltema.
Hur blev resultatet?
Ställde upp bilen på en pallbock.
domkraftade upp hela hjulinfästningen med bromsskiva och allt (för att trycka ihop fjädern.)
Drog ihop fjädern ytterligare med fjäderspännare. Skruvade lös och bankade ut den gamla spindelleden.
Så långt gick det enligt planerna. :-D

Men så var det att få dit den nya. Gick inte lika smidigt - "klumpen" på spindelleden, (som sitter vid hjullagret) fick "dras in" med skruvarna (gick väl inte allt för tungt). Svåraste var att få in den så långt att skruvarna nådde gäng, och "vrida till den" så hålen passade. tänkte att den klämde och spände mot länkarmen - eftersom leden drog inåt och hjulet utåt...
Men så några mm. innan plattan skulle ta "dikt mot" tog det stopp. Hur jag än tryckte / bankade och kämpade fanns det ett avstånd på ca 2mm mellan godset och plattan på spindelleden. Kan det vara precitionen på Biltemas spindelled? Var det något som gick snett när jag "drog in" spindelleden? Spelar detta någon roll? Funderar om detta kan påverka att ratten började stå lite snett. Undra om hjulinställningen är helt knas? Kommer den att tryckas in "med tiden"....? :x

Tänker åka och göra en framvagnsinställning (så att alla fall ratten blir rak) Måste / bör detta avstånd åtgärdas innan?
(Har dock ingen aning om hur)
Jämförde du den gamla spindelleden med den nya?

Det låter inte alls bra att du nu har en 2 mm glipa där det troligen inte fanns någon tidigare -- om jag nu inte missförstått vad du menar.

Antingen har du fått in skit i något hål, eller så är det inte samma dimensioner på den nya.

Det låter som en ide att ta loss, jämföra komponenterna. Sedan rengöra ordentligt innan du återmonterar. Förhoppningsvis passar det då.
Intressant!
Tyvärr mätte jag inte höjden innan. (de såg ju så lika ut) - (hade nog inte heller kunnat mäta höjden "exakt" med skjutmått.)
Det kanske är här som prisskillnaden finns 250kr hos Biltema och 950kr hos Mekonomen…. (Autodoc och liknande 100-150kr)
Egentligen spelar det inte någon större roll hållfasthetsmässigt, eftersom änden "vid skruven" blev en liten böj och tar mot godset, men funderar mer hur mycket det kan påverka hjulvinklar.
(tror inte att den kommer att åka in djupare)
Jag monterade Biltemas spindelleder för kanske två månader sedan utan problem med passningen. (V70N 2005)

Notera att det finns två spindelledsmodeller till V70N.
Jag tror den ena är tom 2006, och 2007 har en egen. Vad som skiljer dom vet jag inte.
Dom kanske är helt olika och därmed oförväxlingsbara. Men kanske inte.

Personligen låter jag länkarmen trycka upp spindelleden (bussningarna pressar uppåt) och drar sedan upp den med skruvarna.
Har bytt spindelleder nyligen köpta på AutoDoc "KAMOKA auto parts" dom satt som en smäck. Den första monterade jag på spindeln före jag satte den på plats i länkarmen den andra la jag på plats i länkarmen först och sedan i spindeln. Det va mycket enklare.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

GLIZ skrev:Kolla om det är så att spindelleden kommer snett i längsgående riktning med bultarna och därför kilas fast snett så.

Du an behöva ta loss den och sätta i bultarna före du drar fast den i sitt fäste.

Senast redigerad av 1 GLIZ, redigerad totalt 0 gånger.

Lyckas du inte ladda till batteriet med ctek-ladda[…]

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]

Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]