Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 244 -90 och den har ju aut halvljus men skulle vilja få den till o tända ett par varselljus jag monterat under kofångaren istället för o få en lite retrolook

Verkar som de aut halvljus inte går via vanliga ljusreläet? För dem lyser ju på läge 0 utan reläet frikopplat?

Tack på förhand
Senast redigerad av 1 robinb3rgsten, redigerad totalt 0 gånger.
Vet ej om det är samma på 240 och 740. På min 740 - 88B (original automatiskt halvljus) är det automatiskt halvljus i läge 2 med tändning på. I läge 0 är där automatiskt original varselljus. Tidigare 240 hade också automatiskt varselljus i läge 0 och tändning på, men har för mig att detta inte fanns på senare modeller. Har du orginal varselljus i blinkers/parkeringsljus lyktan kan ditt automatiska halvljus vara eftermonterat och då kan det vara svårt att hjälpa dig. Är det original monterat automatiskt halvljus finns det en säkring att plocka bort. Det var förr inte tillåtet med halvljus på dagtid i alla länder. Det står i så fall i instruktionsboken, det gör det i min till 740-in. Annars får du skaffa ett elschema och studera noga
Är halvljus original på 0an men finns ingen säkring som är benämnt med halvljus konstig nog. Går väl o plocka ur till de slocknar i och för sig. Men hade ju velat få så varselljusen lös istället för halvljus på 0an

Får väl plocka loss strömställaren o mäta lite vad som verkar vara vad
Kan du inte koppla dom nya helt "vid sidan om" och koppla bort nuvarande halvljus i 0-läget helt?
När lagen om ljus på dagen kom jobbade jag på verkstad och under en period kopplade jag in massor av varselljus och senare automatiskt halvljus (sammanlagt 100-tals) Vi kopplade det så det tändes när generatorn började ladda för att inte belasta batteriet med belysningen vid start och att varselljus eller halvljus slocknade vid halv respektive helljus.
Inget ljud hörs

Ja, funkar garanterat efter omstart.

..Kollade haynes boken men blev inget klokare...[…]

Vet inte riktigt vad jag ska testa Ta bort shims[…]

Spelar ingen roll om du köper ett beg spj&aum[…]