Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

blev med en Volvo xc70 2002 för några veckor sen.
Är novis och brukar inte meka, men vad gör man inte i Corona-tider!!

Köpte bilen med en ett "fel" på automatlådan, är en geartronic - den slog/smällde i växlarna, mest mellan växel 1 och 2.
Lådan ställde sig i "felsäkert läge" och visade felkod "P0785: Shift Timing Solenoid A - Malfunction".
Flushade lådan med OKQ8 Auto JK (https://www.swedol.se/auto-jkpg-1004306.html) vilket gjorde växlingarna mycket smidigare. Körde ca 3-4 mil, nollade därefter felkoderna via OBD2.

Besiktigade bilen, den gick igenom - LYCKA!
På vägen hem, 500m hemifrån slutar lådan att driva.
Oavsett läge på växelväljaren - testade alla såsom R, D eller manuellt så vägrade bilen driva. Stänger av, väntar 30s. - startar bilen, lägger i D och får driv. Fungerar till lådan ska lägga i 2an då slutar den driva. Upprepar omstart och kör sakta hem. Får göra 2 omstarter igen, och parkerar skrället i garaget.

Så - nu har bilen stått i en vecka. Testade bilen idag igen, funkade perfekt i ca 1km sen tappade jag drivningen igen. Nu fungerade inte tricket att stara om. Provade efter ett tag att lägga lådan i läge W (tror det står för Winter) och fick då genast drivning i lådan.

Nu står bilen i garaget igen.
Nån som har tips på vad som kan göras, vara fel eller haft liknande problem.
Tar tacksamt emot idéer och förslag.

//Stebo
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]