Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pappa
Jag har en v70xc -01 som började skicka ut felmeddelanden. När felet kom första gången så bytte Volvoverkstan pedalgivare och luftmassmätare. Felmeddelanden kom tillbaka o då sa verkstan att det troligen var fel på spjällhuset. Då köpte jag ett beg. spjällhus men verkstan kunde inte radera de gamla felkoderna utan sa att jag var tvungen att köpa ett nytt. Ett nytt spjällhus inköptes o monterades men felkoderna kvarstår...
Jag tror att detta är ett programvarufel eftersom en Volvoverkstad som är privatägd, inte har tillgång till den senaste mjukvaran o inte kan radera gammal mjukvara??!!

Är det någon som har samma erfarenhet?
av Frigge
Den stora frågan är ju vilka felkoder du har eller har haft ?
av pappa
det står ju i ämnet!!!!!!
Användarvisningsbild
av #27
pappa skrev:det står ju i ämnet!!!!!!
emissioner service erfodras är ingen felkod utan ett felmeddelande.
av Frigge
pappa skrev:det står ju i ämnet!!!!!!

Den texten betyder ca 2500 olika saker :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
pappa skrev:Jag har en v70xc -01 som började skicka ut felmeddelanden. När felet kom första gången så bytte Volvoverkstan pedalgivare och luftmassmätare. Felmeddelanden kom tillbaka o då sa verkstan att det troligen var fel på spjällhuset. Då köpte jag ett beg. spjällhus men verkstan kunde inte radera de gamla felkoderna utan sa att jag var tvungen att köpa ett nytt. Ett nytt spjällhus inköptes o monterades men felkoderna kvarstår...
Jag tror att detta är ett programvarufel eftersom en Volvoverkstad som är privatägd, inte har tillgång till den senaste mjukvaran o inte kan radera gammal mjukvara??!!

Är det någon som har samma erfarenhet?
privat ägd volvoverksta, fins det statligt ägda?
inte tillgång till senaste mjukvarorna? man kan bara ladda senaste mjukvaran, nått annat alternativ finns inte.
av sako
Jag har för mig att det stod så när mitt spjällhus strulade.
Volvoverkstan gjorde då en uppgradering av mjukvaran
till spjällhuset, felsymptomen var då ryckig gång o att
cruise controlern kopplade ur sig.
Hoppas att du sluppit att betala verstans"byt" bort
felet.

mvh sako
Användarvisningsbild
av greeeken
Låter ju jäte kul att dom bara gissar sig fram till vad det kan vara för fel.
Byt det , byt den andra byt det tredje.
Härligt , härligt bra jobbat
Användarvisningsbild
av elmuppo
Hallå? man kan ju fan inte byta ett gasspjäl utan att ladda om det.

Byt verkstad, läs ut felkoder och ladda om gasspjället.

//Branx
av superpackman
Hej fick med upp ett sånt igår + att den oranga motorlampan lyste men fick ingen triangel så ja tog fram Inst boken och läste vad som menas med den, det stog att ja hade fel på avgas grejen, fick inte upp laddtrcket mer än 0.5 så något var ju fel. Testade att ladda om programvaran (chip ppc box) så ja gjorde den orginal och sen trimma på den igen och allt försvann och laddtrycket kom upp igen, Konstig men gött att skiten försvann!

Mvh
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]