NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1380265
Hallå allesammans!

Har gett mig in på bedriften att efterinstallera premium sound i min V50 som tidigare bara har haft snik versionen med Performance ljudpaketet, dvs det utan extern förstärkare. Har efter mycket om och men har jag fått allt elektriskt klart, dragit MOST fiber+ högtalarkabel + ström bak till det "nya" slutsteget i bagaget inklusive nya högtalare i dörrarna. So far so good...

Har även ändrat i bilens konfiguration även kallat CarConfig där jag har ändrat parametern för förstärkare från "Ingen förstärkare" -> "Premium Sound" samt avaktiverat Security on MOST. Se nedan:
Bild

När jag startar bilen möts jag av detta trevliga meddelande och fantastiska ljud :-) , men efter ca 10 sekunder stängs stereon av....
Bild

Denna symtom är precis som om security on MOST skulle varit aktiverat, vilket jag tycker det inte borde vara om man ska tyda Vida? Men när jag kollar felkoder får jag upp följande:
ICM-6C71 Styrenhet audio (AUD) ej giltig Felaktig signal

Vilket jag tolkar är något med MOST security som spökar i alla fall?

Är det någon som har gett sig på denna bedrift eller har någon idé på vad jag gör fel? Eller kanske har någon bättre idé om jag gör något fel i ändringen av konfigurationen eller om jag har missuppfattat hur man ska stänga av MOST security? Serienumret på förstärkaren (AUD) ska enligt vida vara kompatibelt med min årsmodell och elektriskt sätt fungerar allt, i ca 10 sekunder. Har även provat med ett High Performance slutsteg med samma resultat...

Att åka till Volvo är uteslutet då de inte "kodar in" begagnade styrenheter till infotainment- systemet. Alla tips och idéer är välkomna! Om vi kommer fram till något kanske andra kan våga sig på denna bedrift, för ljudet i performance stereon förtjänar att bytas ut!
#1380268
Det var faktiskt ganska simpelt, läste ut flashminnet från den höra processorn i CEMen och ändrade byten på adressen EBD63 från 0x02 (JA) till 0x01 (NEJ) räknade ut en ny checksumma, sen skrev jag tillbaka filen. Som jag har förstått det är detta vad som sker när Volvo påstår sig "ladda ner programvara" till bilen. Men kanske är det något mer som saknas för att avaktivera Security on MOST?
#1380290
Det är inte så enkelt att avaktivera Security On MOST, jag försökte själv på detta sätt. Utöver CC byten så måste du skicka ett speciellt Config kommando till CEM och ändra en bytes värde. Jag utgår från att det inte ser lika ut övht på V50 mot XC90 så att beskriva det närmare hjälper inte dig. Du kan ju alltid köpa den mjukvaran hos Volvo ÅF, kostar bara nån hundring. Jag gjorde det och loggade trafiken för att se exakt vad som skedde. Gör du samma kan vi ju dela information med varandra!

Alternativ 2, hitta listan med MOST-enheternas serienummer i CEM! Borde inte ta så lång tid, ändra den enhet du bytt och starta upp utan problem :)

Jag tog själv alternativ 2 men var för nyfiken på varför första alternativet inte gick så jag köpte som sagt även mjukvaran.
#1380332
Mycket intressant information må jag säga! :-)

Tanken har faktiskt slagit mig av att åka till Volvo och logga CAN-trafiken mellan Vida och bilen dock mer i syfte att få tag på den åtråvärda pinkoden så jag kan skicka CarConfig över CAN busen utan att behöva plocka ut CEMen varje gång och löda mig in på den, då jag inte har lyckats lista ut detta själv. Misstänker detta speciella kommando för att stänga av MOST kräver detta? Att hitta de CAN kommandon som behövs borde inte vara helt omöjligt om man reverse engineerar datbasarna i Vida, har gjort detta tidigare och då hittade jag alla möjliga olika och trevliga diagnostik kommandon man kan skicka. Man ska nog inte underskatta likheten mellan innehållet CEMarna från XC90/V70/S60/S80 och V50/C30/S40/C70, har bara undersökt de lite kort och skillnaden att ändra i CC blocket är bara att checksumman och längden på CC har bytt plats :P

Alternativ 2 som du nämner har jag faktiskt varit redan varit inne och tittat på. Men när jag försökte lägga in serienumret eller ändra något annat tidigare serienummer för redan befintliga MOST enheter så vid omstart av min labb-CEM så tar den sig friheten att radera hela blocket med information om MOST enheterna + vad jag har förstått är startspärren och nycklarna till bilen. Jag antar detta är relaterat till någon checksumma eller dylikt som måste räknas om, har just nu ingen ide om hur detta ska ske. Nedan är en bild på vad jag hittills har kommit fram till hur det ser ut i EEPROM blocket i samma processor där informationen om MOST enheterna bla. ligger. Att transplantera informationen från address 4C8 - 5A8 i EEPROM-minnet från en annan CEM fungerar, dock med konsekvensen att bilen inte kommer starta då det är fel nycklar. Så hemligheten måste ligga i att räkna om någon/några byte i det röd/orange markerade området.
Bild
#1387215
Okej, har äntligen fått lite tid över till detta projekt och kan med glädje meddela att jag till slut fick det att fungera. Som Johnnype var inne på vad det MOST-security som spökade. Kan även meddela att CC parametern för Security on MOST inte behöver ändras utan istället behöver de "nya" serienumren matas in i CEMens EEPROM minne, men för att slipa hålla reda på olika nummer räcker det med att radera samtliga serienummer och ersätta de med 0xFF för samtliga enheter på MOST nätverket, således "stängs" MOST security av. Oklart om detta är vad Volvo själva gör när man laddar in mjukvaran via de men oavsett fungerar det strålande nu! 8-)

Tror mig även ha listat ut hur jag kan ändra dessa direkt över canbusen utan att behöva löda in mig CEMen varje gång. Dock måste jag löda in mig en gång för att hämta hem den unika PINkoden som finns lagrad i CEMen för att kunna skicka dessa paket över canbusen.

Nästa projekt blir att försöka få till en AUX lösning så man kan koppla in mobilen på något vettigt sätt, har fiskat upp en IAM + ICM för en 2008 års modell som hade AUX från fabrik så förhoppningsvis kanske jag kan få det att fungera också! :-D
#1387600
3r1k skrev: tor 25 jun 2020, 21:23 Okej, har äntligen fått lite tid över till detta projekt och kan med glädje meddela att jag till slut fick det att fungera. Som Johnnype var inne på vad det MOST-security som spökade. Kan även meddela att CC parametern för Security on MOST inte behöver ändras utan istället behöver de "nya" serienumren matas in i CEMens EEPROM minne, men för att slipa hålla reda på olika nummer räcker det med att radera samtliga serienummer och ersätta de med 0xFF för samtliga enheter på MOST nätverket, således "stängs" MOST security av. Oklart om detta är vad Volvo själva gör när man laddar in mjukvaran via de men oavsett fungerar det strålande nu! 8-)

Tror mig även ha listat ut hur jag kan ändra dessa direkt över canbusen utan att behöva löda in mig CEMen varje gång. Dock måste jag löda in mig en gång för att hämta hem den unika PINkoden som finns lagrad i CEMen för att kunna skicka dessa paket över canbusen.

Nästa projekt blir att försöka få till en AUX lösning så man kan koppla in mobilen på något vettigt sätt, har fiskat upp en IAM + ICM för en 2008 års modell som hade AUX från fabrik så förhoppningsvis kanske jag kan få det att fungera också! :-D


Hallå, om du har aux uttag på stereon kanske det här kan hjälpa dig... (CD-ljudkvallitet) (Du kan höja volymen och sänka volymen med knapparna på ratten)



https://es.aliexpress.com/item/40004156 ... 63c0OVpXHM

Lycka till!
#1388457
"Nya" stereon installerad, dock till min besvikelse så fungerar inte det att välja AUX med MODE-knappen utan samma funktion som tidigare. Men som en liten bonus har jag fått klockan som dök upp efter faceliftet, radio/cd text,och MP3 stöd för CD skivor (vem nu som har nytta av det :P). Intressant nog så ställer klockan in sig automatiskt utifrån DIM. Dock oklart varför det inte fungerar med med valet av källa, har till och med flashat in en 2007 års mjukvara i CEMen utan framgång, effektivt gjort min bil några år nyare rent programvarumässigt 8-) Arbetet fortgår...

Har börjat skissa på en egen bluetooth lösning genom att koppa på I2S bussen mellan CD läsaren och IAM, det borde resultera i "sann" CD kvalité då signalen blir digital hela vägen till AUM över MOST nätverket.
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]