Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mackannnnn
Som rubriken lyder gäller det min Volvo 940 från -96. Jag har ett problem med mitt halvljus där höger halvljus inte lyser när bara halvljus är aktiverat. När man slår på helljuset går dock den lampan igång som vanligt, kontaktstycket vid själva glödlampan såg bra ut och jag kollade även glödlampsvaktens relä och relät bemärkt "K". Stiften till reläna såg fina ut även dom, såg inte ut att ha brunnit eller liknande. Jag kollade även säkringarna 19 och 20 vilka är bemärkta där säkring nr 19 är bemärkt LH LOW BEAMS vilket jag antar är left *någonting* halvljus och säkring 20 var bemärkt RH LOW BEAMS vilket jag även där antar betyder right *någonting* halvljus, eller är det så? Båda säkringar var hela och rätt spec. När jag kopplar ur säkring 19 slocknar nämligen mitt vänstra halvljus. Det intressanta är att jag har haft en varning i instrumentet under en lång period som varnar för glödlampsfel, men alla lampor har fungerat som de ska. När jag nu plockade ur säkring nr 19 så slocknade denna varningslampa tillsammans med halvljuset, men när jag tog bort säkring 20 hände ingenting. Värt att nämna är att när jag satte tillbaka säkring 19 så gav den gnistor eftersom halvljuset egentligen skulle vara på, men fick ingenting liknande på säkring 20.

Vad kan felet vara? Jag har som sagt kollat glödlampan, kontakten, glödlampsvaktens relä, "k"-relät och båda säkringarna till halvljusen.

Om ni känner att jag har utelämnat någon information säg bara till så försöker jag ta reda på det. Tack på förhand!
av Mackannnnn
lennarte skrev: ons 13 maj 2020, 07:55 Om du inte bytt lampan, prova det. Det kan bli jordfel i lampan.
Det visade sig vara lampan, fattade inte att hel- och halvljus var på samma lampa, tråden till halvljuset hade bara gått. Fixat nu, uppskattar svar :)

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]