Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Va f..n vad klumpig man är, men jag har backat över en stubbe :mad:
Så nu har det gått sönder plast och grejjer, men vad värre är så tappade den all kylarvätska.
Jag antar att den röda pilen pekar på nåt trasigt.
Men det ser ut att sitta två kylare, den ena framför den andra, eller ser jag fel ?
Bild

Jag har letat på nätet över hur man demonterar den men hittar inget som passar exxakt.
Har en XC70 2,5T från 2003, ifall någon har en bra länk i bakfickan.

Alla tips emottages tacksamt !
mvh
/Håkan
Är det inte typ där som avtappningskranen på kylaren brukar sitta..?
Kondensorn till AC:n sitter framför kylaren, den ser ungefär likadan ut. Och så har du väl en intercooler också?
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Har fått lös plastsshoket framför kylaren, slangar till intercooler och kylare. Tagit bort elfläkten.
Så nu ser jag att det sitter tre kylare efter varandra.
Det är lite svårt att fatta ordningen men kan det vara såhär (framifrån och bak):
Kylare1 - Till AC. (Ta inte bort några kopplingar!)
Kylare2 - Bara en luftkylare till intercooler.
Kylare3 - Kylare för motorn, men det går även in två kopplingar för automatlådan ser jag. Kyls den i samma som motorn? Det är ju växellådsolja som åker igenom där menar jag.

Någon som vet ?

Mvh /Håkan
Senast redigerad av 1 Hakan975, redigerad totalt 0 gånger.
Beställt en ny kylare, få se om jag får ihop allt igen..
De som fanns på bilddelsbasen var ju nästan lika dyra som en ny.
Med 15% rabatt på skruvat gick det jämnt ut.
Det rann inte ut så värst mycket växellådsolja heller. 1 dl eller 2. (Ifall någon hamnar i samma trubbel.)

Kylarna måste lös nedåt så se till att kunna hissa bilen ordentligt, sedan får man vicka och lirka lite. Man får med intercoolern också. Kylare (den främre) för AC hängde jag i stroppar så länge.
Återkommer med lite bilder för framtiden.
Jag hittade ingen video på youtube som gällde just en XC70 men det är snarlikt som en XC90. Har dock en stor kylare för AC i min bil.

mvh
/Håkan

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]