Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av keykey
Jag tänkte sätta i en Stereo av modernare modell i min 745:a (-91), just nu sitter där ingen alls. Har läst mig till att nyare bilstereos har "ISO-kontakt" som är ett enda kontaktstycke med flera kablar till.

Har kollat in i hålet där stereon ska sitta och det jag hittat i kabelväg är fyra kabelpar som vart och ett slutar i en varsin kontakt med ett platt stift och ett runt stift.

Det finns ett grönt, blått, brunt och grått kabelpar. Sedan finns det en enstaka grön kabel (antenn?) och en röd med en kabelsko som är tejpad med eltejp (plus?) men jag hittar ingen svart?

Testade och koppla en ljudkabel med 2 skalade stumpar till min mp3-spelare och tryckte stumparna mot ljudkontakterna och kom fram till att det gröna paret är Front Left och det gråa paret är Front Right. De andra paren låter det inget om, och jag tittade efter i bakdörrarna och där var det mycket riktigt inga högtalare, bara "skinn" som satt över hålet och så kunde man se konturerna av högtalarhålet och skruvhålen.

Till frågorna:

1. Om jag skär hål i "skinnet" över högtalarhålen i bakdörrarna, finns det då kabeländar där innanför så att man bara kan koppla in ett par högtalare enkelt och så leder de kablarna till de två "döda" kabelparen i stereohålet i panelen?

2. Har jag hittat alla kablar i panelen som behövs för att koppla in en stereo med ISO-kontakt, dvs kan jag köpa en konverter till ISO-kontakt och koppla in en ny stereo direkt? (tycker att det borde finnas en röd och en svart för ström men hittar bara en röd?)

3. Om jag köper en stereo och kopplar in den räcker det då för att få hyfsat ljud eller måste man ha fler prylar än bara stereon och högtalarna (t.ex. slutsteg m.m?) (är totalt nybörjare på billjud)?

Tacksam om nån orkar svara :)

/keykey
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mhmm, det har alltså varit någon där och klippt i bilen... :evil:
Kolla för säkerhets skull om du har ett kontaktstycke längre in, annars skaffar du ISO-kontakter med lösa kablar på och skarvar.

Jag tror det är fördraget till bakdörrarna, ska du ändå ha i högtalare där sen kan du ju lika gärna skära. Annars är det inte så svårt att ta ner klädseln.
Användarvisningsbild
av lysberg
keykey skrev:3. Om jag köper en stereo och kopplar in den räcker det då för att få hyfsat ljud eller måste man ha fler prylar än bara stereon och högtalarna (t.ex. slutsteg m.m?) (är totalt nybörjare på billjud)?
/keykey
På denna fråga skulla jag vilja säga att för den medelmåttiga användaren räcker det gott med bara en vanlig bilstereo och högtalare. Själv har jag en stereo på 4*40 W, 100W 6,5" högtalare fram samt 120W 6*9" högtalare bak och måste säga att jag tycker detta ger mer än fullgott ljud. En riktig "audiofil" skulle säkert inte hålla med men å andra sidan skulle han väl inte heller köra samtidigt som han lyssnar på musik (då omgivningens ljud stör den fina akustik som normalt finnes i bilar).

/David
av keykey
Nu har jag köpt en billig stereo med RDS, CD och Mp3 och använder originalhögtalarna som satt i framdörrarna och det är ju helt OK ljud för att vara billiga grejer :D. Skulle dock gärna ha antingen ett par högtalare i bakdörrarna också, eller byta originalhögtalarna i framdörrarna till ett par bättre.

Nån som vet vilket mått på högtalare som passar i bakdörrarnas originalfack? Har skurit upp klädseln och hittat fördragna sladdar så det borde vara lätt att montera ett par bara måtten stämmer.
av Teemu
storleken på högtalarna kan nog en lokal billjuds säljare hjälpa dig med... Eller så kanske det finns info på http://www.brl.se tex.
Användarvisningsbild
av Ramon
I en Volvo 745 -91, är det 5"-högtalare som får plats i originalhålen i både fram- och bakdörrarna.
av JML
5,25"
Användarvisningsbild
av VaCUm
JML skrev:5,25"
Ahh... Ett härligt mått det där. Samma mått som CD-Rom-spelare har i datorer.

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]