NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Goddagens!
Jag börjar på att bli väldigt irriterad och less på min bil nu.
Fjäderben och fjädrar nyss bytta fram.
Undre länkarmarna fram bytta.
Hjulinställning på alla fyra hjulen gjord efter stötdämparbytet.

Bilen har svårt att hålla sig rakt på vägen, vid ojämnheter i vägen så vill däcken svänga lite av sig själv.
Styrningen känns väldigt märklig. Det är superlätt att svänga ibland och normaltrög ibland. Det varierar hela tiden.
Ratten har sitt egna lilla liv känns det som när jag kör över såna där fyrkantiga stenar. Kantstenar? vet inte va de kallas.
Svänger jag med ratten åt t.ex höger så håller sig ratten i det läget utan att gå tillbaka till mittenläget så att säga.
I rondeller känns bilen väldigt fladdrig eller mjuk på nåt vis om man tar ut svängarna.

Ibland har jag direktkontakt med styrningen så att säga medans ibland så är det som om jag kan vrida på ratten en bit utan något motstånd och bilen svänger bara lite lite.

Börjar fundera på om det har hänt nåt med styrväxeln eller med styrservopumpen?

Klonkande ljudet är svårt att lokalisera men det låter som om det kommer ifrån framvagnen nånstans vid gupp och ojämnheter. Kör jag över en såndär upphöjd cykel/gångöverfart så kommer ett ljud vid nerdämpningen som låter som om en plastgrej skulle skrapa i blandat med gummi. Så var det även innan stötdämparbytet. Dock lite värre. Bilen var ju väldigt mycket lägre då eftersom att även en fjäder var av.

Det är alltid svårt att förklara och beskriva hur saker o ting låter, känns och hur det ter sig. Själva känslan.

Jag trodde att med stötdämparbytet skulle ge framvagnen en lite mer "nybilskänsla" att bilen skulle styvas upp vilket jag inte upplever. Snarare känns bilen mer ostadig och fladdrig.. som gummi. Det är otroligt tråkigt att köra bilen när den beter sig såhär. Det gäller att hålla i ratten vid spår i vägbanan också eftersom ratten får för sig att vrida på sig om man kommer åt kanterna på spåren.

Jag hoppas att någon kan ha någon idé på vad som har hänt. Finns det nåt man bör kolla på i framvagnen som gör detta ostadiga/fladdriga? Och även detta med den märkliga styrningen.
Skulle styrservopumpen inte fungera så skulle styrningen gå trögt vilket den absolut inte gör. Snarare tvärtom. Supermegalätt av o till.
Funderar på om det kan va så att oljan trycks förbi tätningar i styrväxeln? Luft i systemet?
Vad finns det för stag, bussningar och liknande i framvagnen som påverkar bilens stabilitet?
Nej, inte kollat krängningshämmarna. Fram är de ju delade och bak är det en hel.
På föräldrarnas V60 var krängningshämmaren helt av och detta fick bilen att bete sig på ett liknande sätt som min. Bilen ville liksom vandra på vägen och var svår att hålla rak. Detta var ett fabrikationsfel och byttes ut utan kostnad.

Hur kan jag se och veta status på krängningshämmarna? Hur vet jag om de är bra respektive dåliga?

Detta med styrningen stör mig sjukt mycket.
Så här det aldrig någonsin varit under alla år som jag haft bilen. Styrningen har varit väldigt fast och skön så att säga. Nu blir det inte fast alls. Jäkligt svårt att förklara. Det kan kännas som om däcken skulle vara uppe i luften.
Nej, bytte styrservopumpen för ett par år sedan eftersom den gamla gav upp. Inga problem med styrningen efter det.
Jag har kollat nivån i behållaren. Inte nyligen men då var det iaf en normalnivå. Det är lite fippligt att kolla nivån eftersom strålkastarhuset måste plockas loss för att man ska kunna se.
Jag känner inte till att de skulle vara dåliga. Jag har inte kollat och har kanske inte kunskaper om vad som är bra och dåligt. Jag tar kanske för givet att någon skulle nämna något när de bytte stötdämparna och det eftersom stagen demonteras och monteras åter.

Hade tänkt be besiktningsgubbarna kolla lite extra nog på framvagnen för att se om de kan se några glapp eller förslitningar.
Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]