Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av axehawk
Helt plötsligt beter sig bilen (V70 2.5FT - 2009) mycket märkligt när jag ska starta den. Det tänder inte, instrumentpanelen blinkar och det klickar från vad jag gissar är relän. Det gör såhär ibland, ibland startar den helt utan problem.

Jag har laddat upp en video som beskriver det bättre. Vad kan detta bero på?

Senast redigerad av 1 axehawk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av axehawk
frippe64 skrev:Dags för ett nytt batteri? Motorlampan lyser, se till att få felkoder utlästa.
Ja, det kan det vara, jag har haft bilen i 9 år och aldrig bytt batteri. Kanske ska börja felsökningen där, men kan dåligt batteri verkligen orsaka detta beteende?

Motorlampan lyser pga dålig katalysator, haft detta problem en längre tid och det är inte relaterat till startproblemet jag nu upplever.
Användarvisningsbild
av axehawk
Okej, två röster på batteriet :) Jag ska köpa ett nytt och testa om det gör saken bättre. Jag återkommer med resultat, tack så länge 🙌
Användarvisningsbild
av axehawk
Jag har nu köpt ett nytt batteri och testat med detta. Bilen startade tre gånger i rad utan problem, så kanske var det batteriet som var dåligt. Återkommer längre fram om hur det går.

Tack för all hjälp 👍🏼
Användarvisningsbild
av axehawk
Har nu använt bilen dagligen i en veckas tid - problemet är helt borta. Så stort tack till frippe64 och halvgute57 som tipsade om batteribyte.
Användarvisningsbild
av Perra83
axehawk skrev: sön 03 maj 2020, 23:41 Har nu använt bilen dagligen i en veckas tid - problemet är helt borta. Så stort tack till frippe64 och halvgute57 som tipsade om batteribyte.
Glöm inte att stödladda batteriet emellanåt. Batteriet mår som bäst när det är fulladdat.
B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]