Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 246
Märks körupplevelsen mellan dessa två?
Skulle vara intressant att få höra era upplevelser.
Det jag vet (tror) är väl att det sitter en strypt D4 i D3 AWD och undrar samtidigt om dom motorerna hade samma problem som D4 med EGR, balansaxlar samt oljeläckage???? Även 8-växlad låda medföljer D3 AWD

Ska bli kul att läsa era erfarenheter
Tack på förhand
Om det är annorlunda nu vet jag inte men som du sade, tidigare var det en nedtrimmad D4 i D3 AWD. Bara i början det var sexväxlad på D3 men sedan gick man till 8 har jag för mig. Minns inte när dock.
I övrigt är samtliga motorer samma grundkonstruktion numera. Sedan anpassas de bara efter styrka och bränsle med turbo, kompressor, etc.
När VEA-motorerna presenterades fanns en PDF som beskrev de olika varianterna. Om jag minns rätt så skulle de skilja i kolvar, blansaxlar och ramlager mellan D2/D3 och D4/D5. Och precis som skrevs här ovan är D3 AWD en nedtrimmad D4 AWD, bara mjukvara som skiljer om jag förstått det hela rätt. D3 AWD i VEA-familjen har alltid haft 8-stegs låda, medan D3 FWD initalt hade 6-stegad låda.

Vad som sen ändrats mellan årsmodeller har jag ingen superkoll på. Har vi någon med mer detaljkunskap i forumet?

Edit: Jag hittade dokumentet, kolla sidan 5. https://pdfslide.net/documents/volvo-po ... onpdf.html. Ramlager och kolvar verkar skilja, men kanske inte balansaxlar som jag trodde först.
HitTheRoadJack skrev: ons 29 apr 2020, 06:24 Jag har den sex växlade och den fungerar :-) Har hört ÅF säga taxi vill helst ha den 6 växlade i städerna då det blir mindre förvirrat med att leta rätt växel. På landsväg har 8 vx ett lägre RPM på högsta växeln .
Kan hålla med där. Har kört den 8-växlade också och det är ju ett jävla växlande för att passa nån utsläppscykel någonstans. Tycker min 6-vxl funkar bra.
Mjukvarustrul XC60 2026

Ett tips är att kolla på integritetsins[…]

Balans ljudsystem

Det är ju en mjukvarugrej, inte kopplat till […]

Men i fallet med pluginhybrider så skulle[…]

Hämtade nya bilen idag. Fick nya operativs[…]