Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alfp
Hej! Har en V 70 N år 03.
Frågar först
När jag vrider ratten max åt Vänster och kör (kör mycket sakta) så smäller det otäckt högt från v sida ( är ej säker på vilken sida egentligen) men när jag provar åt andra hållet så är det ljudlöst. Hör inget knäppljud när bilen körs rakt fram eller vid normala kurvor. Är det drivknuten som är slut? Vad kan det annars vara? Kan man byta bara drivknuten eller är det hela drivaxeln som gäller? Bilen har gått ca 29 000 mil så det kan ju vara dags
av MickeM
Dålig drivknut kan ta sig några olika symptom, men det klassiska tecknet på dålig drivknut är ett klickande/knackande när man ökar farten med svängda hjul. Intensiteten är kanske 6-8knack/hjulvarv.

Ta en titt på skyddsdamaskerna.
Är en eller flera trasiga är det klart. Med trasig damask är knuten snart ett minne blott.
av Alfp
Jo jag har hört det ljudet någon gång. Men här är det ett kraftigt ljud, hissade upp bilen och tittade, trodde att däcket gick emot något, men nej det syns inget. Hade bilen inlämnad för byte vänster styled och byte av gummidamask ( Motor gymnasium) (för lat att mecka själv?) kan det blivit felmonterat? det går väl knappast att montera knuten fel. Men nu får fixa det själv (skolan är stängd)
av MickeM
Du beskriver inte klassiska ljudet.
Men, bar damasken paj, är det stor risk att knuten är det också.

Känn så inte centrumskruven är lös.
(14mm) Den ska inte sitta så hårt, men inte vara lös.
Även så skruvarna ovanför hjulnavet sitter åt.
Och naturligtvis så hjulen och andra skruvar sitter fast.

Skolelever brukar rusa på lunch/rast även mitt i viktiga/kritiska moment. Något som inte får ske på arbetsplatser.
Då är det lätt att glömma dra skruvar, mm.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Yttre knut är relativt enkel att byta, nya kan man köpa hos t.ex. trodo.se till bra pris. Innerknutarna brukar inte gå att köpa lösa så är den slut så blir det ny drivaxel.. Men den inre ska väl kunna hålla typ dubbelt så länge som den yttre? :-)

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]