Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bmvictor
Hej!

Någon som vet varför min 240-87 med 230f motor, har en så hög tomgång?

Det är så här: När man kör och närmar sig en korsning och bromsar in, då fortsätter motor att rusa trots att jag inte rör gaspedalen. Händer även ibland när den står still på tomgång. Men ibland eller oftast så går den utan problem.

Har bytt insugspackningen, och sprutat med typ 5.56 runt motorn för att se om den drar luft någonstans, men icke.

Har bytt luftmassemätaren, och gjort rent i tomgångsmotorn, Vad ska man göra nu?

Kan det vara topplockspackningen som är trasig? För de har kommit fram lite olja längst fram och längst bak på toppen. Hoppas att ni har nått bra förslag på åtgärder!

Tack på förhand / victor
av Rådlös
5-56 är inget bra medel för läcktest. Det skall vara startgas! 5-56 är en tunnflytande olja. Ungefär ~ symaskinsolja på sprayburk.

Om du misstänker topplockspackningen bör du göra ett kompressionsprov. I förlängningen kan det vara topplocket som är skevt. Har du haft problem med att motorn tidigare har kokat några gånger?

Jag hade problem med att gasen hängde sig ibland. Det slutade så småningom med att den länken mellan gasvajerhjulet och gasspjället gick sönder. En liten bit på den är av backelit. Den hade tydligen varit sprucken en längre tid.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det finns tre saker att välja på som kan släppa in för mycket luft:
Tomgångsventil
Gasspjället
Tjuvluft

Kläm en av slangarna till tomgångsventilen, tomgången ska hamna på 500-700 varv.

Grundjustering gasspjäll och spjällkontakt. Ta loss och gör rent spjällhuset. Ta loss kontakten. Skruva in stoppskruven till spjället tills den precis rör armen, och sen 1/4 varv till. Håll still skruven när du drar låsmuttern. Sätt tillbaka kontakten och justera den så att den klickar precis när spjället börjar öppna.

Tjuvluft har du kollat på lite, och tomgången brukar bli ojämn om det läcker luft.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]