Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För det första passar dom inte i sitt orginalutförande, eftersom navet är för litet på fälgarna. Så då behöver du spacers som gör om navet till 63.4mm, och jag vetetusan om det finns så pass tunna spacers som gör om navet... Dom jag sett brukar ligga på minst 15mm.
Ett annat alternativ är givetvis att svarva upp centrumet i fälgarna till 65.1mm, men det kostar ju en slant...

ET50 passar, men risken är att dom slår i när det fjädras och styrs. Optimala vore en 7mm spacer, då hamnar den slutliga ET'n på samma som bilens orginalfälgar. Sen kan man såklart argumentera hurvida ikke-bolt-on spacers är bra/säkert eller inte.

Men...... Det varierar ENORMT mellan fälgar. Vissa passar, andra passar inte alls, även med spacers och rätt navstorlek. Vissa kräver så pass stora spacers för att gå fritt att dom istället sticker utanför skärmkanterna = ikke godkänt.
En orginal-hög bil har lite mer utrymme för "fel", men har du sänkt bilen har du inte mycket mån kvar innan något kommer ta i.
Nexus skrev:Det finns spacers på spacers.se. Jag har själv dessa då jag har fälgar från v50 med det mindre navhålet.
På min FWD-99 så upptäckte vi att det måste vara 12 mm bak för annars tar de i koppen över hjullager. Fram fungerar 10 mm utan problem.
Hej Nexus!

Det du beskriver ärljus i tunneln för mig! :D

Har/hade du samma dimension på V50 fälgen som jag anger, och att det då passade med 12 mm bak och 10 mm fram? :-)

//Andreas
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]