Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har ett märkligt problem med min 940 -97 .
När man ska backa så skakar hela bilen så man tror att bakvagnen ska ramla av. Det började med att den skakade lite men har bara blivit värre och värre och nu går det knappt att backa längre. Backar man nu så bränner man kopplingen till slut, provade att släppa upp kopplingen helt men då dog den.
Är som att det går så tungt att den inte orkar helt enkelt. Framåt går den hur bra som helst. Hoppas att det är någon som har en idé om vad det kan bero på, är lite jobbigt när man måste planera körning och parkering så att man aldrig behöver backa
Bromsmaterialet kan helt eller delvis lossna från bromsbackarna till handbromsen, då kan de kila fast och låsa bakbromsarna när man kör framåt eller bakåt. Handbromsen är en liten trumbroms som sitter närmast navet på bakbromsarna. Här är en video som visar hur handbromsen sitter:
Tack för svar.
Blir inte klok på det här.
Ska kolla bromstrummorna och backarna.
Men om man står i lite lutning så att bilen kan rulla bakåt så rullar den utan problem. Har jag backen i och frikopplar så rullar den, har jag friläge i så rullar den, bara när man försöker köra bakåt som det inte går så bra.
Tacksam för all hjälp jag kan få
Har nu varit ute och kollat handbroms backarna och kan inte hitta nåt fel där.
Hissade även upp bakvagnen och körde med hjulen i luften, då märktes inget.
Hjulen snurrar lätt åt båda håll.
Ställde ner bilen och körde lite framåt och bakåt, märkte då att om jag väl lyckades få upp lite fart bakåt så gick det bra så det verkar bara vara när man ska iväg som det skakar i hela bilen och känns som att den inte orkar.
Kan det vara nåt i bakaxeln eller har det med svänghjulet att göra. Det är ett dubbelmasse svänghjul.
Har precis bytt koppling men problemet fanns redan innan det.

Hoppas att någon har en aning om vad det kan tänkas vara för fel. Har varken lust eller råd att lämna in den på verkstad just nu .

Tack på förhand
Om du har möjlighet att göra det på ett säkert sätt, så ställ dig i relativt mycket uppförslut, släng i neutralen och låt bilen "backa" av sig själv från stillastående. Beter den sig likadant så kan man misstänka att något inte är helt ok i bakaxeln.
Beter den sig inte likadant, gör om testet fast lägg i backen och trampa ner kopplingen istället. Om problemet kommer då så kan man starkt mistänka att det är fel på lådan.
Inte lätt att hitta någon bra backe när man bor på slätten men nu har jag provat att rulla från stillastående på neutralen och med backen i och nedtryckt koppling, kom upp i ca 30 km/h. Den rullar lika bra oavsett.
Jag provade att släppa upp kopplingen när jag rullade i typ 5 km/h och då gick det bra att köra bakåt så det är ju bara just när man ska iväg från stillastående som det inte går, antar att det blir som mest belastning då.
Om det är nån som har nåt mer tips man kan prova innan man börjar byta ut allt så uppskattas det mycket
Har du kollat motor/växellådans infästningar? Precis i start från stillastående går det ju tyngst och rör sig drivlinan för mycket då så kanske vinklarna blir för stora. Annars hade jag ungefär det där fenomenet fast framåt när hardyskivan sprack.

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.