Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xandu
hej
nån som kan hjälpa mig??
när jag släpper kopplingspedalen hör jag metallisk ljud som om det kommer från v-lådan/kopplingen. väldigt skarp,slag ljud. när jag trycker ner pedalen så försvinner ljudet.
ljudet återkommer när jag lägger i 1:ns eller 2:ans växel och sedan kör iväg. alltså vid gaspådrag med växel i.
undrar vad detta kan vara?
av JK24T
Ljud är alltid svårt.... har du kollat övre motorfästet så att inte bussningen är kass ? Ganska vanligt om du har den äldre runda typen.

- Johan
Användarvisningsbild
av xandu
bytte övre motorfästet för ca 1 månad sen.
grejen är att detta irriterande ljud kommer hela tiden. förr var det inte så, coh då menar jag ca 3-4 månader tillbaka.
nånting håller på å ge sig.
märkte också att när jag kör 20-30 i 2.an , gasar - släpper gasen så kommer ljudet.
Användarvisningsbild
av deska
det låter inte som "mitt ljud" har en tråd här om det. Låter som ett kort mkt svagt klonkande typ som när du kör över ett brunnslock??? Fast bara en gång när bilen e kall å har stått och man gasar upp och lägger i tvåan eller får upp lite fart. Har alltid låtit så vad ja kan minnas men fundera på om det kan ha med utslitet motorfäste att göra för har ett som e lite sprucket som ja ska byta vid nästa service.
av Daddan
Har du kollat så det inte är handbromsbackarna då?
Provat att inte dra åt/dra åt handbromsen och lyssnat efter skillnad?
Användarvisningsbild
av deska
aha kan ju vara det ja :) tack för tipset. ska genast testa.....
Användarvisningsbild
av xandu
grabbar
jag var på verkstad för en kvart sen.
kollade med tekniker ang ljudet i framvagnen - han limmade splines på drivaxlarna. med locktite eller nåt liknande lim.
det ser ut som att ljudet har försvunnit. eller är jag för optimistisk?
skall testa bilen om par timmar igen. återkommer....

deska
kollat krängningshämmarna?
Användarvisningsbild
av deska
yupps på service för nån månad sen men de ska väl låta oftare?? detta kommer alltid just efter start när man fått upp lite fart å växlar upp till 2an. har alltid varit så. Men du tror inte det kan vara motorfästet om det nu inte skulle vara handbromsen??

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]