Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av deska
Har ett ljud som kommer jämt när man startat bilen tex på morgonen eller när den stått en stund och man kör iväg. Det kommer just när man fått upp lite fart och växlat upp till 2an ungefär låter lite som när man kör över ett brunnslock som ligger lite snett om ni förstår, det klonkar till. Låter mkt svagt men det har alltid varit där vad ja kan minnas och ingen servie eller besiktning har nånsin sakt nåt om det men jag undrar vad det kan vara. Låter alla bilar så? :roll:
av OrsonGbg
deska skrev:Har ett ljud som kommer jämt när man startat bilen tex på morgonen eller när den stått en stund och man kör iväg. Det kommer just när man fått upp lite fart och växlat upp till 2an ungefär låter lite som när man kör över ett brunnslock som ligger lite snett om ni förstår, det klonkar till. Låter mkt svagt men det har alltid varit där vad ja kan minnas och ingen servie eller besiktning har nånsin sakt nåt om det men jag undrar vad det kan vara. Låter alla bilar så? :roll:
Har också en 2.5T som gör likadant ibland. Vare sig SBP eller Bilia kunde hitta något fel, så jag tror den ska vara så :D
Användarvisningsbild
av deska
ok jo jag tror inte heller det är nåt direkt fel eftersom den har låtit så jämt eller ialla fall ganska länge men vore ju intressant att veta vad det är :) funderar på om det kan bero på att jag har ett sprucket motorfäste. :???: eller nån värmeplåt under som ändrar läge etc...
av OrsonGbg
Kollar Bilia motorfästet vid service?
Användarvisningsbild
av deska
jo min gjorde det för han sa att det va sprucket men att ja skulle skita i det för ja kommer inte märka nått även om det skule gå av innan nästa service. kan det inverka tror du? nån sa ju handbromsen här eller krängningshämmare men krängningshämmare kollade de oxå på service för nån månad sen. handbromsen kunde det ju iof vara...
av nj22ah
Jag har också det där....

Nån sa till mig att det kunde ha o göra me "drivfästet".

Nya bilar...bara massa skit me dom hela tiden ju.

Säg gärna till om ni kommer på vad felet är.
Samma här
av nj22ah
Noodles skrev:Är det inte nån bromsfunktion (ABS eller liknande) som testas nåra sekunder efter att bilen börjat rulla?

Kolla in denna tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=10131
Näää då pratar vi nog inte om samma sak.
Jag får ett dovt, lite tyngre ljud i framvagnen när jag släppt iväg bilen efter att ha kopplat. Detta händer även om ja haft i gång bilen ett bra tag o kör ute på 70 vägar o ska växla.

Känns som att något är löst.....
Användarvisningsbild
av RichardB
Det där med brunnlocksljud låter lite bekant. För mig är det pga mittre avgasrörsupphängingen som helt saknas.

Mvh
Richard
av Daddan
Just det, nu kom jag att tänka på en sak. Jag provkörde flera V70 innan köp och två hade ett dunkande ljud som man kunde provocera fram genom att i c:a 50 km/h först släppa av gasen och typ rulla(bromsa ner i 20-30 km/h för att sedan dra på på tvåan. Då kluckade/dunkade det till varje gång. Jag upptäckte detta fenomen i en rondell vid provkörning första gången av en bil. Kom inte på vad det var eftersom man inte orkar med en felsökning på någon annans bil, troligtvis motorfäste/drivaxlar.

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]