Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70N D5 -03
Hej alla volvo diggare

Jo det är så att jag har en v70n d5 -03 som har rullat 6600mil och det är dax för service.

Jag har upptäckt att motoroljan har sjunkit från max till min på stickan det är ca 1,5liter sedan förra sevice alltså 2000 mil, jag har inte hittat något läkage så bilen måste förbruka den är det normalt?

Jag personligen tycker inte att en bil som har gått så lite borde ta olja eller har det att göra med att jag har diesel trim och att jag har ganska tung höger fot.

Tack för alla svar på förhand
Användarvisningsbild
av greeeken
Ja kör man hårt så förbrukas ju mer olja än vanligt
Användarvisningsbild
av CarMan
Beroende på vad du kr på för olja så kan den dra olika mycke.
Det är inom toleranserna om dendrar 1,5 liter på 2000 mil
kollade du oljan när motorn var i samma tempratur & hade stått lika länge efter stopp, både när du såg att oljan var på max & när den var på min? (eller var det ett entagande att den har varit på max?
det är inte 1,5 liter mellan min o max. det är 1 liter på en del & 0,7 litre på andra
Användarvisningsbild
av V70N D5 -03
Jag kollade oljan några dagar efter servicen vid 4600mil och då var den på max, sen har jag inte orkat kolla eftersom jag inte trodde att en bil som har gått så lite skulle ta olja.

I instruktionsboken stod det att det var 1,5 liter mellan min och max på en diesel lite mindre på en bensinare.
Användarvisningsbild
av CarMan
såg inte att du hade en diesel, jag har inte koll på hur det är på dom

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humö[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]