Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har ett märkligt fel som verkstaden har stora problem att återskapa och därmed reparera vilket är förståeligt. Min bil börjar vibrera kraftigt ungefär som "lane assist" varningen fast betydligt värre vid vissa tillfällen, det känns som om dessa vibrationer kommer från bakvagnen men det kan var fel.

Det sker aldrig på eldrift och bara på 2:ans växel under acceleration, så fort den hoppar över på 3:an så slutar vibrationerna. Problemet är att det sker långt ifrån alltid vissa dagar sker det inte alls och vissa dagar kan det ske 10-20 ggr vilket är fruktansvärt irriterande. Bilen har nu varit inne på verkstaden 3 ggr och 3 olika personer har arbetet på den. Vid ett av dessa tillfällen så följde en anställd med och han lyckades framkalla vibrationerna vid detta tillfälle vilket är tur annars hade de nog trott att jag är knäpp. Detta räcker tydligen inte för att de skall reparera felet då de inte vet vad det är eller lyckats återskapa det igen och därmed inte vet vad som skall repareras. Nu har jag köpt ny bil och kommer sälja av denna inom kort och oavsett om det är en bilhall som köper den eller inte så vet jag att nästa köpare kommer slanta upp hundratusentals kronor för en bil som är trasig. Hade jag själv råkat ut för det hade jag blivit mäkta förbenad. Så vad tror ni är problemet och hur sjutton kan man återskapa det, det är lätt att tro att det är lådan men som sagt utan att kunna återskapa så gör de ingenting. Sker som sagt oftast från stillastående och genom normal acceleration och bara på 2:ans växel, känns som om det är mer frekvent i backlutning uppåt men det kan vara fel.

Tacksam för svar!
hade det på min A4 när den var helt ny. Fast det var på högre växlar. Körde man på motorvägen i svagt uppförslut på fel varvtal och växellådan låg på D7 så skakade bilen och lät som en KSP 58:a. Men det gick över med tiden faktiskt. Kanske var motorstyrenheten som lät motorn gå på lägre varvtal under inkörningsperioden.

Men att det händer på tidigare växlar låter ju som att lådan är kass. Stå på dig! Garanti på en ny bil skall ju betyda något mer än text på ett papper. Ta det vidare till Volvo Customer services och lägg fram det att din verkstad inte tar det på allvar och lyssnar de inte så får du klämma till med: Då får vi se vad media säger om det :P
Kolla om det kan vara så att vibrationerna uppkommer vid ca 1700 varv på tvåans växel.. De finns där säkert annars också, vid 1700 varv på andra växlar, men märks mindre....

Klassiskt SPA-plattformsproblem..

Det är konstigt att vissa verkstäder säger sig inte veta om detta problem. Det är ju det vanligaste problemet med hela SPA-plattformen...

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]