Frigge skrev:camaro69 skrev:Bakhjulen skall hänga med.
Är det riktigt kallt ute så kan viskon vara lite seg.
För en visko är ju en visko. Det finns ju en anledning till att man bytte till det bättre Haldexsystemet.
Gamla AWD:er har "bekymret" att det är superviktigt med rätt lufttryck i alla hjulen. Ej att förglömma i sammanhanget är även profildjupet på däcken inte får skilja något speciellt mellan axlarna.
Eldar man upp viskon, är det bara att "slaska med lädret". Inte billigt.
Med mina erfarenheter av visko och Haldex, så skulle jag aldrig att köpa en äldre AWD eller XC med viskokoppling.
Lägg till några "lakan" och köp en nyare eller avstå affären med visko.
Lycka till
:D
Har du egen erfarenhet av Visco ??:-/
Dom flesta som yttrar sig negativt har av någon konstig anledning ingen egen erfarenhet.
Jag har själv en 01 XC. Fungerar hur bra som helst, spec i vintras. Skulle utan att tveka kunna välja en AWD med Visco igen. Att olika lufttryck skulle rasa Viscon är ett löjligt påstående, det säger bara att du inte har en aning om va du pratar om. Det enda den är känslig för är olika däck fram o bak, alltså rullningsomkretsen.
En Visco har ett visst antal procents drift bak permanent men kraften bak ökar snabbt om framhjulen spinner. Driften bak kan vara svårt att testa på grus då Viscon har en slirande funktion, är geppet bra bak driver den men spinner inte. För att se funktionen måste man nästan testa på Vinterväg eller blött gräs. Man måste tänka på att det är en komfort 4-hjulsdrift o ingen rallybil man kan köra på uppställ med. Man tar sig UTAN problem upp på ställen en 2 -hjulsdriven bil inte tar sig upp.
Frigge.
Om jag inte hade erfarenhet av visko skulle jag inte uttala mig.
Då jag har erfarenheten av både visko och Haldex så gör jag det.
Eftersom jag utan överdrift kört ett flertal med visko på firman.
Det är inte bara en visko som pajat. Den senaste brann upp p g a för stor skillnad på lufttrycket i däcken (smygpunka och fortsatte köra med nästan ingen luft). (Det var inte jag som körde) :) Om inte detta påverkar rullningsomkretsen, så vadå.
Varför kan inte bilprovningen testa bromsarna på sina rullar med en visko?
Men det fungerar med Haldex.
Ingen erfarenhet, vet inte vad jag pratar om. Skärpning Frigge. Jag hade högre tankar om dig.
Nu har vi inga visko kvar på firman utan kör Haldex. Dessutom har jag Haldex på min egen bil. Inga problem.
Vet precis vad jag pratar om. Så dissa inte inlägg som du gjorde i detta fall. Snacka inte om löjliga påståenden. (Känns nästan som pajkastning)
Även om jag inte är Volvomek, så är jag en stor användare av produkten och drabbas ibland av dess svagheter.
Jag vidhåller fortfarande att jag inte skulle köpa en bil med visko p g a alla negativa erfarenheter med firmans bilar.
:D