Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roffroff
#92570
Funderar på att köpa en v70 awd 97-00.

Vad ska man kolla efter på v70 i allmänhet?

Hur ska jag kolla att awd:n funkar som den ska?

Tack på för hand.
av roffroff
#93560
Kollade på en v70 awd igår.

Försökte kolla awd:n

På grusväg släppte framhjulen men inte bakhjulen. Visserligen så stack bilen iväg bra, den stod inte stilla och spann på framhjulen bara.

Är det att viskon inte helt orkade föra över tillräckligt med kraft?
Normalt eller?
Användarvisningsbild
av camaro69
#93567
Bakhjulen skall hänga med.

Är det riktigt kallt ute så kan viskon vara lite seg.
För en visko är ju en visko. Det finns ju en anledning till att man bytte till det bättre Haldexsystemet.

Gamla AWD:er har "bekymret" att det är superviktigt med rätt lufttryck i alla hjulen. Ej att förglömma i sammanhanget är även profildjupet på däcken inte får skilja något speciellt mellan axlarna.

Eldar man upp viskon, är det bara att "slaska med lädret". Inte billigt.

Med mina erfarenheter av visko och Haldex, så skulle jag aldrig att köpa en äldre AWD eller XC med viskokoppling.

Lägg till några "lakan" och köp en nyare eller avstå affären med visko.

Lycka till

:D
av Frigge
#93587
camaro69 skrev:Bakhjulen skall hänga med.

Är det riktigt kallt ute så kan viskon vara lite seg.
För en visko är ju en visko. Det finns ju en anledning till att man bytte till det bättre Haldexsystemet.

Gamla AWD:er har "bekymret" att det är superviktigt med rätt lufttryck i alla hjulen. Ej att förglömma i sammanhanget är även profildjupet på däcken inte får skilja något speciellt mellan axlarna.

Eldar man upp viskon, är det bara att "slaska med lädret". Inte billigt.

Med mina erfarenheter av visko och Haldex, så skulle jag aldrig att köpa en äldre AWD eller XC med viskokoppling.

Lägg till några "lakan" och köp en nyare eller avstå affären med visko.

Lycka till

:D
Har du egen erfarenhet av Visco ??:-/

Dom flesta som yttrar sig negativt har av någon konstig anledning ingen egen erfarenhet.
Jag har själv en 01 XC. Fungerar hur bra som helst, spec i vintras. Skulle utan att tveka kunna välja en AWD med Visco igen. Att olika lufttryck skulle rasa Viscon är ett löjligt påstående, det säger bara att du inte har en aning om va du pratar om. Det enda den är känslig för är olika däck fram o bak, alltså rullningsomkretsen.
En Visco har ett visst antal procents drift bak permanent men kraften bak ökar snabbt om framhjulen spinner. Driften bak kan vara svårt att testa på grus då Viscon har en slirande funktion, är geppet bra bak driver den men spinner inte. För att se funktionen måste man nästan testa på Vinterväg eller blött gräs. Man måste tänka på att det är en komfort 4-hjulsdrift o ingen rallybil man kan köra på uppställ med. Man tar sig UTAN problem upp på ställen en 2 -hjulsdriven bil inte tar sig upp.
av roffroff
#93593
Vad kostar en visko koppling ungefär? Om man skulle ha oturen på sin sida.

Jag tycker inte att visko systemet verkar vara någon dålig grej, men jag kan erkänna att jag har varit tveksam till det innan.

Men sen jämför jag det med min willys jeep med fast mitt diff.

Och v70 är tänkt vara en bra bruksbil med säkra vägegenskaper och inget jag drar ut i skogen.
av Frigge
#93600
roffroff skrev:Vad kostar en visko koppling ungefär? Om man skulle ha oturen på sin sida.

Jag tycker inte att visko systemet verkar vara någon dålig grej, men jag kan erkänna att jag har varit tveksam till det innan.

Men sen jämför jag det med min willys jeep med fast mitt diff.

Och v70 är tänkt vara en bra bruksbil med säkra vägegenskaper och inget jag drar ut i skogen.

Viscon går VÄLDIGT sällan sönder. Det som går sönder om man använder fel däck är Vinkelväxeln. Skulle tippa på runt 10 K för en ny.
av roffroff
#93602
Så det är vinkelväxeln som är den svaga länken. Trodde det var viskon som först fick stryk.

Hur kollar man så att vinkelväxeln är ok?
Lyssna efter något speciellt oljud?
Användarvisningsbild
av ketto
#93603
Lite priser på grejerna: 2 veckor som ja tog prisuppgift på dessa...
Varför? Jo, min AWD har gett upp! :???:
Min tråd om de: http://forum.nordic85x70club.nu/viewtopic.php?t=11767


Till AWD

VO 8602678 Vinkelväxel bytes Pris: 9625 kr

VO 9143907 Viscokoppling Pris: 13187 kr

VO 8251397 Slutväxel (bakaxel) bytes Pris: 21750 kr

Näe, de är oftast vinkelväxeln som pajar eftersom den för över kraften till bakhjulen!

Och på en AWD har man konstant 5% drivning bak, när man drar iväg så slingrar den inte som en orm som me en FWD!
Användarvisningsbild
av niklas gson
#93629
jaja hade en audi förut o där pajjade den också ..har en 98 awd o den fungerar perfekt ..man kan ju förståss ha otur men risken e liten att den pajjar men det e ju klart att kör man med fel däck o så då pajjar den..
vil du ha en så oroa dej inte för det .. köp o var glad volvo ägare... 8)
Användarvisningsbild
av camaro69
#96074
Frigge skrev:
camaro69 skrev:Bakhjulen skall hänga med.

Är det riktigt kallt ute så kan viskon vara lite seg.
För en visko är ju en visko. Det finns ju en anledning till att man bytte till det bättre Haldexsystemet.

Gamla AWD:er har "bekymret" att det är superviktigt med rätt lufttryck i alla hjulen. Ej att förglömma i sammanhanget är även profildjupet på däcken inte får skilja något speciellt mellan axlarna.

Eldar man upp viskon, är det bara att "slaska med lädret". Inte billigt.

Med mina erfarenheter av visko och Haldex, så skulle jag aldrig att köpa en äldre AWD eller XC med viskokoppling.

Lägg till några "lakan" och köp en nyare eller avstå affären med visko.

Lycka till

:D
Har du egen erfarenhet av Visco ??:-/

Dom flesta som yttrar sig negativt har av någon konstig anledning ingen egen erfarenhet.
Jag har själv en 01 XC. Fungerar hur bra som helst, spec i vintras. Skulle utan att tveka kunna välja en AWD med Visco igen. Att olika lufttryck skulle rasa Viscon är ett löjligt påstående, det säger bara att du inte har en aning om va du pratar om. Det enda den är känslig för är olika däck fram o bak, alltså rullningsomkretsen.
En Visco har ett visst antal procents drift bak permanent men kraften bak ökar snabbt om framhjulen spinner. Driften bak kan vara svårt att testa på grus då Viscon har en slirande funktion, är geppet bra bak driver den men spinner inte. För att se funktionen måste man nästan testa på Vinterväg eller blött gräs. Man måste tänka på att det är en komfort 4-hjulsdrift o ingen rallybil man kan köra på uppställ med. Man tar sig UTAN problem upp på ställen en 2 -hjulsdriven bil inte tar sig upp.
Frigge.

Om jag inte hade erfarenhet av visko skulle jag inte uttala mig.
Då jag har erfarenheten av både visko och Haldex så gör jag det.

Eftersom jag utan överdrift kört ett flertal med visko på firman.
Det är inte bara en visko som pajat. Den senaste brann upp p g a för stor skillnad på lufttrycket i däcken (smygpunka och fortsatte köra med nästan ingen luft). (Det var inte jag som körde) :) Om inte detta påverkar rullningsomkretsen, så vadå.
Varför kan inte bilprovningen testa bromsarna på sina rullar med en visko?
Men det fungerar med Haldex.

Ingen erfarenhet, vet inte vad jag pratar om. Skärpning Frigge. Jag hade högre tankar om dig.

Nu har vi inga visko kvar på firman utan kör Haldex. Dessutom har jag Haldex på min egen bil. Inga problem.

Vet precis vad jag pratar om. Så dissa inte inlägg som du gjorde i detta fall. Snacka inte om löjliga påståenden. (Känns nästan som pajkastning)
Även om jag inte är Volvomek, så är jag en stor användare av produkten och drabbas ibland av dess svagheter.

Jag vidhåller fortfarande att jag inte skulle köpa en bil med visko p g a alla negativa erfarenheter med firmans bilar.

:D
Bakaxelutväxling V70II

Aha! visst ja..den... :-D

V50 1.6 2010 diesel - startar inte

Hej! Jag har en V50 1.6 diesel från 2010 so[…]

Radio pausad

I landsproblem men varje gång jag kör i[…]

Multirem & glykolfråga

En fråga till, vart finns de avtappning f&ou[…]