Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Finns det någon annan skillnad mellan ovannämnda bilar förutom att sista sätesraden fattas i den med 5 säten?
Har för mig att jag läst att de XC90 som kommer med 5 säten är av varianten "LE", alltså Limited Edition vilket ska innebära att de är lite snålare utrustade.

Stämmer detta eller är det "bara" den sista sätesraden som saknas?

Jag står ju i fas med att köpa en begagnad XC90 och tycker att de bilar som kommer med 5 säten är (mycket) billigare än de som kommer med 7 säten.
För mig personligen spelar den sista sätesraden ingen roll då den troligen aldrig kommer att nyttjas. Är därför riktigt nyfiken på att höra om det måhända finns andra saker som skiljer dessa bilar åt?
Det finns en del varianter av XC90, så se till att kontrollera att ditt exemplar har vad du vill ha. 5-sätesvarianten "LE" var förkonfigurerad och kunde normalt inte ändras. Det finns oftast en del utrustning i 5-sätensvarianten som inte var standard i "vanliga" Inscription. Det var t.ex. 360-kamera, parkeringsassistent, 4-zons klimatanläggning, svart innertak, VoC med värmare, metalliclack...

Jag har inte sett någon 5-sätare med luftfjädring och akustikrutor.

Jag har en 5-sätesvariant, framförallt p.g.a. att den även som ny var rätt mycket billigare än med 7 säten. Jag har en hundbur stående i bagaget vilket gör att sista sätesraden aldrig skulle utnyttjats i alla fall. När jag väl säljer får jag se om det var en bra affär eller inte -- men jag tror inte att restvärdet på de sju sätena är över 100%.

Orsaken att jag valde XC90 är att V90, V60 eller XC60 är för små för långresor med fyra personer, två hundar och packning. Däremot har jag litet behov av sju säten.
Jag hade inte gått på en xc60 eller v60 bara för att jag inte behöver tredje sätesraden. Jag hade en xc60 innan och bagageutrymmet är enormt jämfört med xc60. Omöjligt att gå ner efter man vant sig vid att alltid få med sig allt.. 😁

Jag har för mig att LE var tänkt att skickas till andra marknader. Ryssland tror jag, men är inte säker..

Vissa saker var standard, medan vissa saknades. Hur var det med rattvärme? Finns det tex på LE?
Har inte koll på utrustningarna men en sak jag tror saknas är möjligheten att skjuta mittenraden framåt, det är ofta det som gör skillnaden om man får med sig något skrymmande eller inte t.ex. slalomskidor (normal längd).

Nu vet jag inte hur många ni är men en sjusitsig är bra om man är fem och behöver få med något långt (storslalomskidor) kan man fälla en stol på sidan i mittenraden och sätta ett barn längst bak.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]