Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Staje
Tjena
Har precis handlat en R design V70 AWD D5 med 15k mil på mätaren. Kört Audi, saab, några mercor och 850/V70 för många år sedan.
Gillar att kunna ligga på i kurvorna men det tycker inte min nya kompis som kränger och knycker i vad som känns som en tvåstegssekvens när jag tar en kurva i hög fart. Den rullar på Michelin dubb nu 225 55 16 och vinterdäck har en tendens att vara lite mjuka i sidorna. Men jag misstänker bussningarna i bakvagnen. Har inte kikat under bilen än, men har besiktningstid i början av mars innan garantitiden på Volvo går ut. Min förra V70 var sänkt med kilenfjädrar, Monroe gasdämpare och fjäderbenstag samt 18" året runt. Den gick som ett strykjärn på vägen vad jag minns. Förstår att denna modell är byggd med en stödram i bussningar varpå länkarmar är monterat också i bussningar, dvs dubbla led av gummi, vilket borde ge en högre känsla av svaj och ostabilt beteende? Bilen är tung och relativt hög samt går på ballongdäck alldeles för breda för en 7" fälg, men man borde kunna förvänta sig lite mer "sportkänsla" ur ett R design chassi. Ser att det är poppis att sätta nylonförstärkningar i just bussningarna till hjälpramen bak.

Någon som har förlag eller är det bara att svaja vidare
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Främre länkarmsbussningarna i bakvagnen gör bilen vinglig när de är dåliga.
av Staje
Tack för svar! Har 17" fälgar jag tänkt sko med dubbfritt och nya 18" sommarhjul ligger o väntar på asfalt.
Då bör troligtvis de främre bussningarna i länkarmarna bak bytas av någon vänlig själ med ett bra pressverktyg alltså. Såvida inte det går på garanti från BK.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
volvofantast skrev: sön 09 feb 2020, 20:03 Eller stötdämparna bak som är slut
Möjligt, men inte så troligt. Nivomatdämpare brukar hålla väldigt länge, 15.000 mil borde inte vara tillräckligt. Min D5 AWD R-Design har gått över 27.000 mil och dämparna är fortfarande i riktigt bra skick. Bussningar i bakvagnen har jag behövt byta däremot.

När jag körde på 16"-vinterhjul upplevdes bilen aldrig som svajig eller instabil. Men när länkarmsbussningarna var dåliga spelade det ingen roll vilka hjul jag hade, bilen var som en finlandsfärja i kuling.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Efter att jag hade köpt min 2.5FT, R-Design My11.
Så började den att bete sig som en hjulbent ko på vägen.

Och som för alla andra så vart det dom främre bussningarna på länkarmarna bak som hade gett upp.

Så jag körde tillbaka till bilfirman och påpekade det.
Jag påtalade även att detta problemet var direkt trafikfarligt, då bilen inte uppförde sig som den ska på vägen.
Visade dom även bilder på bussningarna.

Varpå firman bokade in en tid för bytet, och dom stod för hela kalaset.

Så bara på dom :-D
av Tompan60
Sen är det inget som hindrar att besiktiga en bil före perioden. Bara boka en besiktning. Be dom kolla och anmärka på gissningar. Sen är det bara att reklamera till bilfirman.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det kanske kan räcka med en "Delkontroll fram- och bakvagn" hos Bilprovningen, istället för en komplett besiktning...?
värme problem

Jag hade precis samma vånda som du innan jag[…]

Källa engelska Indepentent: https://www.ind[…]

På min D4 (femma) från 2016 så v[…]

https://imgur.com/a/MzqJPbn Riktigt nöjd &ou[…]