Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Heltokunnig
Min s60 verkar inte tycka om mig, och bestämde sig för att gå varm så fort jag kör ,men stannar jag så kyler den ner sig samt får ingen värme i kupen, jag har kyl vatten, den vit ryker inte ingen vatten i oljan .. va ska man gissa på ? :/ Har ägt bilen 1 vecka så vill ju ha den fungerande :/ Den hade värme i kupen tills den varna om hög motor temp sen vart de kallt i bilen :-/ Nån som kan hjälpa mig med detta problem ?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Man brukar kolla ju termostaten först men har du ingen värme i kupéen heller så kanske vattenpumpen har gått sönder. Eller så är både kylare och värmepaket igenslammade. Men om nu värmen fungerar innan överhettningen så kan det inte vara så.
Öppnar termostaten som den ska när motorn nått driftstemperatur så ska kylaren bli het. Men känn inte i överkant på kylaren, den brukar alltid vara ganska varm. Underdelen blir däremot bara varm när termostaten öppnar och cirkulationen sätter igång. Varning, inga fingrar i fläkten!
Det är inte bara tempgivaren på motorblocket som mäter för hög temperatur då? Kanske klimatstyrningen beslutar att stänga av då? Startar kylfläkten som den ska?
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Heltokunnig skrev: ons 05 feb 2020, 19:11 Ok ska kolla de imorgon tack för svar
Uppdaterade lite, se ovan
av Heltokunnig
Ok .. kylfläkten startar som den ska och kyler ner bilen när jag har den på tom gång . Märkte även att expansion kärlet va fullt me vatten när den vart varm men när tempen gåt ner till normal så försvann allt vatten från kärlet men ser inge läckage..
av Heltokunnig
Jag vet ej om termstaten öppnas .. är ganska kass på bilar så vet inte ens vart termostaten sitter 🙈 men de kan jag ju googla fram sen .. Men ska känna på under sidan av kylaren imorgon och se om de e kallt eller varmt där ..
av MickeM
Om termostaten inte öppnar får man ändå värme i kupén.
Kylarens fläkt startar av temperatur uppmätt av motorns temperaturgivare. Det finns ingen i själva kylaren.

Överhettande och avsaknad av kupevärme är rena skolboksexemplet på bristande cirkulation.
Sannolikt pga havererad vattenpump.
Pumpens skovelhjul släpper ifrån axeln ibland på vissa pumpar och drivs inte längre med. = endast självcirkulation, och det räcker inte för kupeeelementet eller tillräcklig kylning för motorn.

Kör inte motorn så den överhettar.
Det leder lätt till allvarliga följdfel.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Nja, kamremsbyte med tillägget vattenpump.
Kanske omkring 4000kr, inkl material....
Mindre verkstad på mindre ort anske än mindre, speciellt om du får ha eget material.
Men du kan inte köra så långt.

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]