Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rasmusjohansson
#1360384
Hjälp har problem med insprutet i min 940 med b230fb motor. Jag tog ur motorn för ett tag sedan. för att flänsen som startmotorn sitter i Hadde gåt av. Så jag svetsade ihop det men nu när jag satt i motorn så går inte spridarna. Jag har bensin fram till spridarna men dom öpnar inte har mycket givare och relän gåt igenom så att allt är inkoplat och jag hittar inget som sitter fel eller nåt sånt även gåt över jorden men inte fåt nån respons alls. Hjälp har helt slut på idéer vad det kan vara. Finns det nåt som lätt går sönder eller är lätt att man glömde?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1360427
Startar bränslepumparna och "går" när du "kör" på startmotorn så fungerar vevaxelgivaren. Då kan det vara radioavstörnings/spridar reläet (sitter i motorrummet) som inte fungerar. Det ska ge spänning till spridarna när motorn "körs" på "starten". Bränslereläet (sitter i elcentralen bakom säkringarna) ger spänning till tänd och bränsle boxen vid "tändning på", och då spänning till bränslepumparna, lambdasond, spridarrelä, m.m när motorn går runt.
#1360531
Hej har kollat Reläet för spridarna i motorutrymet och även bytt till ett annat hur ser jag om dom är trasiga? Och kablarna är klippta av nån anledning just innan kontakten o är osäker på om dom sither rätt nån som vet vad som ska vars
Användarvisningsbild
av lennarte
#1360969
Ok, det är bara 4 kablar och dom är märkta med olika färger. Så sätt ihop kablarna mot rätt färg så funkar det. Använd riktiga kabelskor och tänger. Har du inte har det, är det bättre med en "sockerbit" än dåligt klämda kablar
Användarvisningsbild
av lennarte
#1361098
Är kablarna avklippta från en Volvo borde det haft volvos färger. Är det ett relä av samma typ som sitter på Volvo? Eller är det något annat relä? Har du en bild på det? Det är ett helt vanligt relä, så i praktiken kan man anväda ett relä till typ extraljus. Men då måste man veta hur det ska kopplas. Så här ska det se ut, och det sitter motsvarande kontaktstycke i kabelhärvan
volvo_940_1994_�vrigt_rel�_.jpg
volvo_940_1994_�vrigt_rel�_.jpg (14.01 KiB) Visad 843 gånger
volvo_740_1991_�vrigt_rel�_.jpg
volvo_740_1991_�vrigt_rel�_.jpg (20.27 KiB) Visad 843 gånger

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]