Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krabba1
Nu har jag jäklats med bilen så nu får det vara nog.Jag har hittat en annan 440 som motorn går bra på och nu undrar jag,är det mycket jobb att ta insprutningen från den och sätta på den jag har ? Det sitter en B18 F i min och en B2oF i den andra,det är alltså två olika bränslesystem.B18F har LH-Jetronoc vad systemet heter på 2liters motorn vet jag inte.
av Rådlös
Har du inte glömt en nolla i dina motorer?
Volvos B18 och B 20-motorer är en konstruktion från tidigt 60-tal som slutade att tillverkas i mitten på 70-talet. I Volvo 440 och 460 satt det motorer från Renault och dom hette B och tre siffror som angav cylindervolymen. Men dom är minst 10 år yngre än dom gamla B20.
Vad har du för motorkod till dina bilar? Det står på det gula registreringsbeviset och vilka årsmodeller handlar det om?
Användarvisningsbild
av lennarte
Den franska motorn i 400 modellerna kallas av Volvo B18F men har inget med "den gamle" B18 motorn att göra (fanns även B17 och D16). Dom franska motorerna i 66/300 modellerna kallades B14 (och e.v också då B18). Dom svenska motorerna var B19, och på slutet B200. I efterföljaren till 400 modellen (V40) satt ett tag en Mitsubishi motor på 2 l, men vet ej vad den kallades, den satt kanske i 400 modellen också. Taget direkt ur minnet så jag kan inte garantera 100 % riktighet
Användarvisningsbild
av vetten
Det satt enbart franska Renault motorer i alla 400 seriebilar 1,8 liter i dom tidigaste och även i turbomodellen i slutet av modellen så blev der 2.0 liters motorer som är en uppborrad 1.8 liters, lite olika effektuttag på dom. Har för mej att det satt fenixsprut på alla utom turbon.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vad är det för typ av strul du har?
Jag hade en R19 med 1.8L-motorn dock med single-point insprutning. Den gick rätt hyfsat men det var tre standardfel på dessa bilar. Sålde min vid 33k, då hade den fortfarande bra komp och emissionsvärden.
1. Gummislangen till map-givaren sprack sönder med tiden och motorn började gå dåligt.
2. Mittkontakten i fördelarlocket nöttes ner.. Tjuvstopp ca 10-20 minuter efter start.
3. jordflätorna mellan motorblock och kaross gick sönder.. Diverse skumma symptom
Nu bytte säkert Volvo ut en del av komponenterna så listan behöver ju inte vara relevant på en 440 :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev: sön 22 dec 2019, 09:12 franska motorn i 400 modellerna kallas av Volvo B18F men har inget med "den gamle" B18 motorn att göra (fanns även B/17 och D16). Dom franska motorerna i 66/300 modellerna kallades B14 (och e.v också då B18). Dom svenska motorerna var B19, och på slutet B200. I efterföljaren till 400 modellen (V40) satt ett tag en Mitsubishi motor på 2 l, men vet ej vad den kallades, den satt kanske i 400 modellen också. Taget direkt ur minnet så jag kan inte garantera 100 % riktighet
Var kanske lite otydlig när ja blandade in 66/300 modellen också, men förtydligade det som berörde 400 modellen
Användarvisningsbild
av Frrla
efter en hel del felsökning, mätning å allt va de innebär i flera dagar utan att hitta något direkt fel så tankade jag i en hel flaska tripack bensinbooster på 20L bränsle och ställde mig på gasen efter skogsvägarna tills tanken va nära på tom, sen gick den som en klocka igen.
vill minnas att den hoppade oroligt på tomgång, hade på gränsen till dåliga avgasvärden, hackade när man körde, startade inte allt för lätt när den blev varm, kändes svagare än normalt, tjuvstannade ibland eller var lätt att köra tjuvstopp med.
av rd350
"Standardfel" på dessa var helt utbränt fördelarlock och rotor. Ett annat impulsgivare till svänghjulet.
Användarvisningsbild
av Frrla
Rådlös skrev:Men du är väl medveten om att det är en hel del alkoholer i TriPak? Både etanol och metanol:
vi vet ju att alkohol är bra till mycket. speciellt nu i jultider :) det sämsta med den, är den långvariga effekten där den kan hä sönder både familjer och förgasare.
tripak har lösningen här. den splittrar inte familjer (odrickbar) utan den ser till att bränslet håller och får en högrenande effekt. e85 är helt säkert en bra kortvarig lösning men skulle det inte fungera så måste man göra sig av med bränslet å sedan eller fylla ut med "riktig" soppa emellanåt.

jag har provat mig fram lite själv och haft i både metanol, toluen och propan2 i tanken. jag håller på med kemiska ämnen dagligen på mitt jobb där jag har en grundläggande utbildning och går kurser emellanåt. släckte lamdalampan på en 240 -92 en gång med bara 1 liter metanol (ca30L 95) i tanken. hade tidigare kört en längre sträcka med några liter extra e85 å lampan slocknade men återkom 2 dagar senare. så metanolen gjorde någonting eftersom det höll dom ytterligare 6 månaderna jag hade bilen efter det. säkert hade det fungerat om jag tankat i mer e85 och kört. men nu provade jag inte det denna gången :-)
Abs ring bak V50 AWD

Hej. Har fått samma problem på v&arin[…]

Det löste sig, hittade ett fel. Det vita plas[…]

Det finns folk (inklusive proffsmekaniker) som anv[…]

Jag beställde en felkodläsare på A[…]